söndag 14 december 2008

Utan traditioner stannar världen.


"När är det julklappsinslagning?" undrade 21-åringen.
Han planerade resan till Oslo och ta en sväng förbi Luleå på vägen hem. Jo, en omväg på sisådär 110 mil, men är man ändå på resande fot så varför inte... Men det var inte det, utan hans fråga. För man missar bara inte Stora Lackarkvällen, en viktig tradition i vår familj.
Kvällen innan julafton samlas alla med sina julklappar och sen ska det paketeras, tejpas, snöras, rosettas och rimmas i fall man vill och sen ska lacket dit och stämpeln med "God Jul" på. Det ska drickas glögg, ätas pepparkakor, julgranen ska kläs av den som inte får vara i köket för tillfället där hemligheterna finns.

Jo, det var som sagt en viktig punkt i livet att ta hänsyn till vid planerandet av resa utomlands. Modershjärtat blev varmt, ska jag erkänna.

Lika stor tradition som vi skapat oss kring detta är att det ska vara kaos dagen innan julafton. Jag och min man ska irra runt i panik för att hitta rätt gran, vi ska upptäcka att vi glömt köpa julklapp till Moster Hulda och den ska skickas per post, vi ska leta julängeln och undra om den kasserades förra året och vi ska göra tjälknul, skinka och inlagd sill. Inget får ske i förväg. Det är lika roligt varje gång! Det är mitt i allt detta vi brukar hamna på fiket och sitta läääänge och njuta av julledigheten... Lika roligt varje gång!

Jag tycker det är kul och mysigt med traditioner. Eller så är det tryggheten. Det är något djupt rotat i mig som växt vidare ut i vår familj. När jag var liten var det årets höjdpunkter, man längtade och visste vad som skulle komma. När något ändrades av naturliga skäl tog det ett par år att vänja om sig. Men grundtryggheten har alltid funnits. Kanske är det därför ingen riktigt tar mig på allvar då jag säger att vi kan väl fira årets jul på playan, va?

Undrar hur det skulle gå?
Edert traditionsfreak.

PS. Det funkar bra i år hittills, Maud, jag har julat till det, klarar mig bra, tycker att vintern är vacker. Och som goda vännen E-M bestämt sa: "Bor man här gillar man läget! Man gillar vintern! Man mår bra! Basta!" Hut går hem.

7 kommentarer:

Evas blogg sa...

Jag håller med dig, traditioner är viktiga för oss människor. En grundtrygghet, som du skriver. Men det kan vara svårt när traditioner ändras och byter form, övergångsperioden kan bli jobbig. Jag märker också på våra barn att de vill ha sina traditioner kvar, bl a julklappsbingot tillsammans med faster, farbror och kusinerna. Det är då julen inleds. Hoppas du får en mysig tid nu framöver!

Evas blogg sa...

P.S Vilka fina bilder du har lagt in!!

Dragos sa...

Ja det är enda gången jag avundas er uppe i Norr på vintern, det är den storslagna naturen och underbara vinterlandskapet. Helt magnifik bild.

Ha en bra dag.

Monet sa...

Vilken otroligt vacker bild du lagt in! Jättefin!

Anonym sa...

Håller fullständigt med. En relativt ny (bara några år gammal) tradition jag har lagt mig till med är att inte dricka julmust före julafton. Det var pappa som styrde in mig på det. Men det är en av traditionerna jag håller hårdast i, för det lönar sig verkligen.
Den där första klunken julmust till julmiddagen är oslagbar.

Eva sa...

Tack Dragos, Monet o Eva, för bildkomplimangerna. Det är bara så opretentiöst - vi kutade ut och plåtade åt alla håll helt utan tankar, bara för att bevara den otroligt vackra vintern. Så ofta är det inte som snön bäddat in oss på detta vis och ligger kvar sen. Jag tycker det blåser för det mesta.

Ingela: BRA tradition, den hade jag med som mycket ung, styrd av den äldre generationen. Och Julmust smakar verkligen jul!

Anonym sa...

Eva - jag blir så glad över din bild, dina ord ... å va härligt! Jag börjar fundera över våra jultraditioner. Tror inte att vi direkt har en enda faktiskt - mer än den som alla har - att fira jul på julafton... att allt blir gjort liksom. Men när och hur - jaa, du.
Men det kanske inte är för sent att få till en ny tradition? Som den vi ska göra på söndag... då kommer vår dotter med familj hit samt hennes svärföräldrar. Då ska vi till skogen och hämta granar och sen blir det kalkonmiddag och jultårta! Kul va?! Jojomen.
Och jag har en hemlis angående skogspromenaden!!! YES! Berätta inte - men det kommer att sitta en tomte i skogen som ska bjuda på varm choklad och lussebullar! Hihi. Ingen vet. Bara jag och tomten!
Välkommen härliga jul!
Måddan