torsdag 1 januari 2009

Årskrönika i 29 bilder från Slingervägen. Och några ord om hur bra vi har det.


Januari 2008 - Fotograferar och målar blå bilder. Söker ljuset, försöker hitta roliga saker att göra. Fester för våra två januaribarn blir det dock! Dessutom har mamma som tradition att fira januaris slut med gräddtårta. Bra idé, den vill vi föra vidare!



Januari - David och Thomas har tröttnat på julmaten och lagar egen grabbfrukost på ägg och skinka.



Februari 2008 - Förundras över hur staden lyckas festa till det då och då, och hur mycket det finns att gå på och uppleva om man vill!



Mars 2008 - Korta promenader i marssolen med trasigt knä varvas med stillasittande måleri och läsning. Från Frösöbackarna ser jag Skutan i horisonten och längtar hem. Så vi åker en sväng.



Mars - Bodde jag här? Besöket ger upphov till skrividéer. Hälsar på goda vänner och släktingar.



April 2008 - Åker till Norrbotten för att köra omkring möbler för våra söners räkning. Det flyttas och släpas hit och dit. Det blir en kul resa, sällskap och hjälp får vi av dotter och pojkvän. Ja, det är inte vi som välkomnas med detta massuppbåd på stationen i Boden, även om man nu naturligtvis kan tro det, utan det är Brolle som råkar komma hem samtidigt...



April - Valborgsmässoafton i Luleå, det är mycket sent och vi ska hämta Staffan på jobbet. Vi har ägnat några dagar åt att släpa möbler och prylar mellan Luleå och Boden, besökt favvoloppisarna och fyndat som vanligt, allt från soffor till plåtaskar. Storebrorsorna ska på samma Valborgsfest i Boden. Therese och Pontus inviger Davids nya lya i Lule och vi gamlingar kryper in på Vandrarhemmet i Boden som vanligt efter att ha tittat in på festen och sagt hej och kramat söner och kompisar.



Maj 2008 - Det börjar våras på allvar och nu är hojsäsongen igång! Tommy hälsar på, Therese provar hans underverk.



Juni 2008 - Thomas tar studenten och familjen har sålunda ännu en kock att skryta med. Som vanligt när vi har student är himlen klarblå, solen steker och livet leker och vi har balkongfest. En vecka kvar till sommarlovet - om det bara gick att konservera dessa timmar innan sommarlovet!



Juni - Therese lämnar grundskolan! Knappt har en fest avslutats förrän nästa tar vid.
Hon kommer att tillbringa sommaren med sin Pontus, sittandes på Piaggion med håret flaxande under hjälmen åker hon iväg. Det blir mindre tid att hänga med som spätta på min hoj.




Juni - Sommarlovet har börjat och jag har ingen lust att gå och lägga mig. Kvällssolen lyser på vårt blå hus, vi har suttit på brotrappan och funderat över hur vi ska lägga upp detta:
10 år sen vi flyttade in i huset.
25 år sen vi gifte oss.
En student och en "grundent", epoken grundskola är över.
Hur fira allt detta? Hm...



Juni - Högsäsong för motorcykelklubbens påhitt. Vi åker runt och fikar, umgås, delar vägtips och utflyktsmål. Somliga onsdagar är det mycket trångt på träffstället i Badhusparken och runt Hasse som har koll på fikat. Det roligaste med utflykterna tillsammans är inte bara körningen utan att vi är så otroligt välkomna överallt.



Juli 2008 - Mattmar, lite smågrått, vi får kaffe och underhållning när vi lite frusna kommertill Vaetabacken.



Juli - min privatmekaniker möblerar om i motorn. Det ska spinna, inte låta som en slagtröska. Och vi ska till Norge! Nu är det inte längre tal om att fira silverbröllop eller ha grillfest - vi ska meka och sen ska vi iväg.



Juli - Och så samlas dom, bröderna, för att gå på Yran. Det är inte så ofta vi har alla tre grabbarna hemma samtidigt. Ännu mer sällan de gör något tillsammans. Men den här kvällen ska det bli. Vi övriga hoppar över Yrankvällarna i år.



Juli - Men vi är desto mer med i feststämningen under dagarna. Alla dagar!



Juli - David och Danne har flyttat ut för att repa till spelningen på Paus. Vi går dit, fullt med ungdomar - fullt ös. Så kul!



Augusti 2008 - Äntligen! Att vakna vid havet, laga frukost medan man ligger i gräset och vickar på tårna...Motorcykelresan går via Härjedalen till Norges kust och norrut. Fast det finns stunder då inte ens fartvinden kan svalka oss. Med risk för att få en humla intryckt i bröstet åker jag så uppknäppt det går. Det är skönt att hoppa i havet efter några timmar på hojen.



Augusti - Skrivargruppen Gloria Mundi har sina årliga skrivardagar i Västjämtland. Denna gång bor vi på hotell Continental Inn i tre dagar. Skriver, pratar, samlar idéer och bara njuter och inspirerar oss. Ibland med lite godsaker, ibland med en promenad. Kanske njuter jag mest. Jag är på hemmaplan och bara det är inspirerande.



Augusti - Som sagt, en del promenader blir det. Jag vill oftast vara själv, det får man i min skrivargrupp, allt är tillåtet! Så jag tar med mig kamera och skrivbok och går hit. Hemligt ställe. Eller hur, Solan?



September 2008 - Vårt äppelträd har gett mycket frukt. Skolan är igång, saft- och syltperioden har börjat och kvällsturerna börjar lida mot sitt slut. Therese har börjat gymnasiet, David har flyttat hem och plötsligt är vi fem igen. Det är roligt med liv och rörelse i huset. The more the merrier.



September - En av de sista turerna på hojen innan kvällarna börjar bli för mörka. Vi åker längs vattnet till Lugnvik och Ås. Jag har börjat mobilisera krafterna inför mörker, kyla och is.



Oktober 2008 - Man kan ju alltid bjuda sig själv och omgivningen på bokbord. Detta gjorde jag långt innan jag blev svensklärare, så det så. Låna hem tjugo böcker, bara ta lite här och där på biblan, släng ut dom på bordet. Och se! Vad händer? Jo, det finns alltid något för alla. Fakta eller fiktion. Om inte annat kan det ju finnas bra bilder att titta på.



Oktober - Jag har bestämt mig för att gilla höst, mörker och kyla. Jag bestämmer mig för att vara glad för att vi är friska och bor där vi bor med alla våra årstider och färger och möjligheter. Till och med denna oktobermorgon lyser solen på vårt hus. Jag och doggen tar en rejäl tur. Det är bara drygt två månader till ljuset vänder åter...Hurra!



Oktober - det behöver städas och dammtorkas, höstfärgerna ska in i huset med nya tyger och tillbehör. I fönstret står en glasfigur jag fått av en nära vän. Jag fick den i present en gång när jag var jättekär, som alltid när man är tonåring, och glasfiguren har följt med som en symbol för kärlek och vänskap på många olika plan genom livet.



November 2008 - Långpromenader med hunden. Om vi inte hade hund, skulle vi gå ut såhär då? frågar jag mannen. Han ser på mig och tror att det blir svårt, men möjligen kanske hustrun kan ersätta hunden..? No comments.



December 2008 - äntligen kommer vintern som den ska se ut! Till och med jag överväldigas av snödoft, blåvita nyanser, lagom kyla och frisk luft. Hela världen blir som ett julkort och det håller i sig i flera veckor och jag längtar till jul och röda och blå saker och tomtar och saffransbröd för att inte säga jullovet!



December - Klart för julklappsinslagning och lackning. Här ska hemligstämplas, här ska viskas och här ska lukta lack! Det är julafton i morgon!



Nyårsafton 2008-09 - En punkig ängel skapad av Therese. Och vi har haft nyårsfest och nu återstår några vilsamma dagar innan vårtermin och arbete tar över. Jag ska måla klart det jag har på gång, skriva klart det jag har på gång, bli av med min förkylning och fortsätta finna guldkorn i tillvaron.

5 kommentarer:

Ingemar Edfalk sa...

Jag vet nog också var det hemliga stället är. Nu, för första gången på kanske 30 år, kommer jag ihåg paketet med Lucky Strike låg...
/I

Anonym sa...

Ja men snälla du "Skenbild" skvallra inte om hemliga stället....Det kan väl få vara hemligt eller..? Kanske ligger det kvar.....paketet alltså.
Kram Solan

Evas blogg sa...

Vilken fin sammanfattning av det gångna året!

Anonym sa...

Jag är glad att få vara din vän! KRAM Maud

Ingemar Edfalk sa...

Solveig. Det var ju inte 30 år sedan. Utan 40 kom jag på! Hur som helst så vet jag var det låg/ligger liksom vilka som lade dit det... Men det är väl för sent att skvallra kanske?