torsdag 30 oktober 2014

Ensam hemma och en chiffonjé

Nu är jag så gammal att jag kan avslöja sådant som eventuellt kan ge mig en stämpel som knäpp. Varsågod. Vem bryr sig?

Jag har alltid gillat att vara ensam hemma en vardag. (Förutsatt att någon dyker upp under det närmsta dygnet, bör jag tillägga, för jag är ingen ensamvarg, även om jag lurat många att tro det.)

Men att säga hej till alla som går till sitt och sen bli kvar och lyssna på torsdagen eller tisdagen eller vad det är, det gillar jag och har alltid gjort. Ända sedan jag var tolv och fick vara hemma ensam om jag var förkyld. Det är som att få vara med om huset när det är tomt. Som att avslöja vad som sker när ingen är hemma. Hur ser det ut? Vad luktar det? Vad hörs? Oftast sitter jag alldeles stilla en stund och njuter. Det kan bli en lång stund. I morse blev det nästan en och en halv timme på en stol i köket.

Just det. Nu är det ute i cyberspace. Men som sagt, vem bryr sig.

Ja, och vad händer då sen efter att jag suttit stilla och tänkt, lyssnat och känt? Jo, det är då kreativiteten kommer. Oftast från det mest oväntade håll. Som till exempel denna morgon då jag så småningom bytte plats och masade mig in i sovrummet mest för att fundera vidare. Då drogs mina ögon till dammet på chiffonjén och jag förstod att dagen delvis måste bestå av en del justeringar i miljön. Typ dammtorkning och flyttning av prylar från en plats till en annan.


Med dammvippan i handen blev jag fast igen framför monstret jag ihärdigt försöker bli av med. Jag upptäckte så mycket saker som har med hela mitt liv att göra. Saker som bara legat där i flera år, en del av en slump, andra för att de bara ska vara där.
1. Bokmärken från barndomen - antikviteter som slutat lukta bokmärke.
2. Porslinsask i lila - enda minnet från min farmor.
3. Blått glastroll - födelsedagspresent av mamma. Hippies, flower power och lyckotroll...
4. Tennspegel - present lagom till sminkperioden. En vink om att det fanns en toalett(spegel) på sex
personer.
5. Glasfigur - present av en vän till minne av en magisk kväll med nyfångade rädisor.
6. Tavla på brudbukett - buketten bunden av bästa vän, tavlan målad av lillebror och äktenskapet ännu intakt.
7. Två barn - fotograferade av finaste "f-moffa". Älskade ungar i mormors trädgård. 
8. Fotobunt med minnen från en kreativ skrivargrupp - jag och Måddan överst. 
9. Foto av mammas sjuttioårspresent - en resa till gemensamt sommarparadis med klanen samlad i Rättvik.
10. Porslinslamm - en julklapp från en son som just  börjat handla presenter alldeles själv.
11. Ukulelen - makens start på en ny karriär som entertainer.
12. Ask med flugor och kragar - makens steg in i logevärlden.

Jag fattar att ni märker att det är en riktig egotripp. Men vi sparar olika saker, jag och maken. Nästa gång ska jag gå ut i nån av verkstäderna eller bodarna och se över andra milstolpar....
Sånt sysslar jag med en dag som denna. Och nu ska jag dammtorka möbelmonstret, läsa recept och planera fester medan solen lyser och huset ännu ligger bekvämt tillrättalagt bland höstlöven och suckar ljudligt varje gång jag byter rum.

/E


Inga kommentarer: