onsdag 14 november 2018

Svenska i en högstadieklass


      



Svenska i en högstadieklass

Fröken:         "Gomorron!  Nu ska vi fortsätta analysera boken."
Pigg grabb:   "Haru färgat håret?"
Fröken:         "Ja, jag brukar byta färg lite då och då. Nu är det den brunröda perioden. Ta fram                                   böckerna"
Pigg grabb:   "Hur gamma eru?"
Fröken:         "62. Hurså?"
Pigg grabb:   "Haru en ålderskris? Då brukar man ändra hårfärg."
Förfärad tjej: "TYST! Sånt där säger man INTE!"
Pigg grabb lyfter på ögonbrynet åt förfärad tjej, vänder sig mot fröken igen, förväntansfull.
Fröken:         "Tror inte det. I så fall har jag haft ålderskriser ungefär vart femte år sen jag var                                     sjutton."
Generad grabb längre bak suckar och himlar med ögonen åt pigg grabb som nu fäst blicken i taket och begrundar frökens svar.
Fröken:          "Jo, analysen..."
Pigg grabb:    "Fast jag har hört att man har en ålderskris...."
Arg tjej:         "Men SKÄRP DIG! Guvapinsamt!"
Pigg grabb:    "Vaddå? Hon sa ju nej."
Fröken:          "Jag lovar att berätta ifall jag får nån ålderskris. Ok?"
Pigg grabb:    "Nu kör vi analys, va?"
Arg tjej, generad grabb och förfärad tjej andas ut med ett långdraget väsande. Pigg grabb ser nöjd ut, fröken minns varför hon valde jobbet och analysen går alldeles utmärkt. 



/E

Inga kommentarer: