onsdag 16 december 2020

Jag har alltid haft en längtan hem

 Och nu pratar jag om urhemmet igen. Detta obestämda sug efter en del hemliga platser i hemmabyn. Nu söker jag igenom gamla bilder från nätet och får en hel del roliga idéer igen. Särskilt när kända ansikten och namn dyker upp. Ja, de flesta ligger ju i jorden i Åredalen och visst, det är en underlig känsla när man går där på kyrkogården och har satt en blomma på mormor, morfar och morbrors gravar. Alla gravstenar runt om är min barndoms tanter och farbröder. Varje namn berättar en historia för mig och det lilla barndomsparadis jag byggt upp i minnet. Jag minns ju bara roligheter, ompysslad och omhuldad som jag var. 

Bara julen kommer kanske jag kan tömma ur mig bokstäver och tankar i en lämplig sörja till något läsbart. Och minnesvärt. Annersors, Jänsors, Jänspers, Oljons, Adoljäns.... Jodå. Enhenna laddar. 

För övrigt står granen på altanen, julen firas in med pink margaritas, pigs in a blanket, rootbeatgravad lax och en förträfflig sörpa gjord på vaniljkräm, hallon, sockerkaka och något lämpligt substitut för Cointreau (likör och glögg borde bannlysas). Och ok, då, lite revbensspjäll och Jansson. Mormors godis är klart redan.

Återkommer.

/E

2 kommentarer:

Ingemar Edfalk sa...

Ta reda på vad detta är: https://jlm.kulturhotell.se/items/show/275760?query=s%C3%A5%C3%A5&type%5B0%5D=5&query_type=keyword&record_types%5B0%5D=Individual&sort_field=added&sort_dir=d&ref=%2Fitems%3Flayout%3Dlist
Så kollar vi på det nästa gång man kan åka utan gasmask.

Eva sa...

Japp. Ska se vad jag kan göra för att finna detta. Återkommer.