måndag 20 mars 2023

Paus i orosmolnen

 Vi for till Bergen i år igen på mitt sportlov. Dels för att det duger lika gott som Spanien eller nåt, dels för att få umgås med Staffan. Som vi längtat. Efter både det ena och det andra.

Det är fint att ha någon som bor i just Bergen. Jag blir aldrig mätt på backar, hus, berg och smala gator med spännande små krypin. Tacksam över att vi kan ta vara på en knapp vecka tillsammans med en goding som välkomnar oss med stora famnen. Sängen står bäddad och klar och vällagade och goda middagar serveras i trivsamt kök. Det känns allt lite gosigt att få skörda det vi planterat, tänker jag ibland. 

Trots att jag ofta beklagar tidens språng och knappt fattar att de där åren med hemmavarande ungar är över, så är det oerhört skönt när alla har landat. 

Varenda sekund av semestern är tillvaratagen med ett intensivt närvarande i stunden. Promenader med hunden, solsken, dagstur ut i skärgården, frukostbuffé och sega, sköna soffhäng innan ytterligare strövtåg. Vi stängde av nyheterna en stund. Njöt bara av att vara tillsammans. Planerade lite för sommaren. Jag vill egentligen inte säga något mer. Bara att vi var. 



Just här tänkte jag på att vi bokstavligen var på väg mot något ljust i tillvaron. Just därför tog jag bilden. Just då var det enda "bekymret" var vi skulle övernatta. (Vilket aldrig är ett bekymmer - det är ju halva nöjet, spänningen att se var vi hamnar. Denna gång blev det Gjövik)

Det verkar bli snödrev över fjället. 

Uppåt...

...och neråt. Här bor han, längre ner.

Stadsvandring - Bryggen

Men va? En regnskur???


Lunch på fisksoppa ute i skärgården, på Sotra. Glesvaer Café. 

Bergen

Bergen

Fina kvällspromenader med hunden!

På hemväg. 

Stopp för lunch vid Sognefjorden

Över fjället - vinter igen.

/E





Inga kommentarer: