onsdag 26 december 2012

Julefrid

Nej, jag kommer inte att skriva att julen bara rann förbi och vi hann inte det och det. Julen har tagit sig tid att breda ut sig i hemmet redan från advent med en och annan tomte. Hyacinterna har fått dofta en månad snart och vi hade tallen i huset ett par dagar för tidigt så att även skogsdoften spridit sig.

På nåt sätt har julen varit en av de roligare även om alla jular i mitt liv varit bra, men några minns man mer än andra. När jag fick Barbie Twist till exempel. Det var en jul att minnas. 1969 var det visst. Inte var det för att jag var lycklig över att jag fått det så hett åtrådda tillskottet till Barbiefamiljen utan för att jag grät så det skvalade när alla paket var öppnade och julen plötsligt kändes överstökad. Men det var en bra jul ändå, för på nåt sätt fattade jag att jag var på väg in i en vuxenvärld där dockorna snart skulle vara ett minne blott och julen skulle få en helt ny innebörd än hårda paket.

En annan minnesvärd jul inföll i början av 2000-talet. Tomten blev för evigt avslöjad. Snopet kändes det. Vad gör man nu innan barnbarnen kommer? När jag tänker tillbaka på jularna kan jag inte minnas en tomtefri sådan innan vår yngsta fällde den ödesdigra kommentaren "det var grannen, va?" och gjorde slut på tomtebesöken. Efter det har ingen bultat på fönster och dörrar eller klampat på bron med sällsamt tunga steg. Känns som om man kan bli sentimental för mindre...

Nå, denna jul var lite speciell då vi hade den äran att fira med min bror och hans familj, varför hemmet återigen var fyllt till bredden av ungdomar minus en som vi saknade men som julade med kärleken. Jag vill liksom att det ska krylla av folk och paket, varför jag fick mitt lystmäte tillgodosett och kan nu i den stilla tystnaden på Annandagen när alla återgått till sina respektive bon gå igenom foton, skriva ut foton, klistra in foton, skriva i bloggar och tankeböcker, läsa de sju böckerna jag har på g och rita lite krumelurer i ritblocket och köpa en och annan ny färgpenna. Wohoo...julefrid!

Stora lackningskvällen danföredan...

Resultatet

Vi som var med på festen

Dom som åt

Dom som väntade

Dom som skötte markservicen

Dom som kollade fejsbok på paddan

Det här är George Clooney

Farmor innan hon drunknade bakom julklappshögen

Dom som packade upp och provade

Bästa julklappen från konstnärerna i storstan

Vi som tog en typisk juldagspromenad fick se en gråmelerad stad


Stämningsbild från Jamtli  (70-talet som museiföremål)
Han som gillar julen
 //E.

2 kommentarer:

Ingemar Edfalk sa...

Ja tackåtack! Det var ju nästan en barndomsjul.

Eva sa...

Ja eller hur.