söndag 30 december 2012

Som i en annan värld...

...befinner jag mig just nu.

Tystnaden blev liksom total efter juldagarna. Alla grannar tycks vara bortresta, Slingervägen påminner starkt om en bortglömd vrå på landet, mindre livlig än där jag växt upp. Maken och jag för ett synnerligen stillsamt liv framför brasan med en god bok var. Nä, skojar bara, vi har ingen brasa. Men nya, goda böcker, givetvis. De hårda paketen har vi inte sparat på.

Dock måste jag slita mig från böckerna och uppdatera fotoalbum. Det sker jul och sommar, för det är ett gediget arbete. Alltså började jag morgonen med kaffe och dator. Och insåg plötsligt att kommande vecka är fullsmockad. Av pappersarbete. Ett kärt sådant, men tidskrävande.

Mina fotoalbum är viktiga berättelser om händelser i livet. Inget hafs, här inte. Jag gjorde en halsbrytande beräkning en gång och kom fram till att av hundra bilder blev ca fyrtio kvar, varav hälften fick hedersplats i pappersalbum. Av de sextio jag slängde fanns ca tio som jag bara inte visste när, var, hur eller varför de var tagna. Det är ju intressant. Här är ett som påminner mig om att lovet snart är slut och min vrå kommer att fyllas med arbetskamrater av kött och blod:


//E.

1 kommentar:

Ingemar Edfalk sa...

Slängde ut den barrlösa resten av gratisgranen igår. Om man julhandlar för 500:- i Vällingby så får man gå och hämta en gran på torget. Gjorde det. Grangubben väste att den var huggen i Danmark för tre månader sedan. Trodde han skämtade men annat fick vi se. Inte ett barr kvar. Så nu är julen slut! Bara idag kvar sedan är man på rätt köl igen. Det ljusnar!