tisdag 30 december 2008

Gott slut???


Jaha, här sitter jag halvmitt i natten och bakar pajer till nyåret. Det är mysigt.

Funderar över uttrycket Gott Slut. Kan ni vara så hjärtans urvänliga att sluta använda det? Tack.

Gott Slut låter som om man nalkas ett slut, vilket jag vägrar se. Jag nalkas ALLTID en början. Ja, ja, jag har också haft det där med kramar och tårar och hej o hå. Men har aldrig sagt Gott Slut, det har varit Gott Nytt...så varför hitta på ett uttryck som påtalar slutet. Vaddå slut? Det är väl för skönt att det går framåt? Året rullar på, den som vill ser en gräns för nya påhitt: banta, börja träna, sluta röka är vanligast. Sen har vi spara mera, planera bättre, bjuda hem gammelmomma en gång i veckan på middag. För att inte tala om att enbart äta ekologiskt närproducerat, köpa rättvisemärkt och varje vecka vända veckotidningar i affären man handlar mat, så att ingen ska se skvallerrubrikerna på framsidan och bli sugen att köpa skiten.

Ja, det är bara att välja av alla härliga nya saker man kan se framför sig! Själv ska jag se till att skriva en timme varje vecka (för lite, men jag är realist!), använda en söndag i månaden till att måla HELA dagen, simma två dagar i veckan, vare sig det är nationella prov i skolan eller fem föräldramöten inklusive angående mina egna barn. Sen ska vi bygga om verandan, (jag har en fantastisk idé om hur den ska inredas!), måla på lite färg där det behövs, renovera hallen, köpa nytt kök, klippa gräset en gång i veckan, åka till Stockholm, Boden och Oslo och så ska vi ha en mc-tur till Nordnorge. Jodå, så att...

Livet är till för att drömmas, kära läsare! Okej då, ifall det inte blir nåt nytt kök. Man måste ju ha nåt kvar till nästa nyår att besluta om. Märker ni uppmärksamma att det mesta handlar om sommarhalvåret? Ja, det kan inte hjälpas, jag längtar ihjäl mig trots att jag bestämt mig för att tänka rätt hyfsade tankar om is och snö. Sorry, Maud. Men mitt hem är juligt, as ever.

Tittar lite i dagböckerna från 68 till 71 för att se om jag hade önskningar eller löften inför forna nyår, men icke att jag hittar en enda en. Ja, det skulle i så fall vara den sida där det står att jag hoppas på ett lika kul år i plugget som det som var. Det, ni! Jag vet vad det beror på, kanske någon enstaka fler. Men annars så är det en av mina största hemligheter. Kul var det i alla fall.

Gott Nytt, alltså! Framåt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Gott Nytt!!!
Ja, nog kan jag förstå varför du önskade att det skulle fortsätta vara kul i plugget alltid...
Vill minnas att det inte var helt fel, plugget alltså...
Hoppas att du får igenom något det du drömmer om, annars är det ju bara att fortsätta drömma.

Jag fortsätter att läsa din blogg ska du veta.Kommentarerna kommer lite sporadiskt, men dom kommer...
Kram, Kram inför det nya året.