torsdag 19 februari 2009

Sjuk - vad är det för bra med det?


I en blogg som har fokus på det positiva måste man även se livets grådassiga sidor. Antar jag. Finns det nåt positivt med att vara sjuk? Alltså - nu pratar vi förkylning, feber, röd hals, snor plus en del andra efterhängsna krämpor som jag brukar hysta iväg till "WTF-facket" oftast. Jag har också trängt undan eventuella tankar som verkar vara misstänkt nära filosofin om att man är oumbärlig på jobbet. Jag väljer att vara hemma och snora. Nå? Vad är positivt?

1. Jag tar hand om mig själv. Bravo!

2. Sover mycket = osannolika drömmar som kan bidra till olika intressanta funderingar.

3. Ligger i sängen och läser, åtminstone när ögonen orkar med.

4. Ser dagsljuset komma och gå.

5. Hör när de två ungdomarna kommer hem - och dom undrar hur man mår.

6. Jag kan hasa runt i mjukisar och avklippt tischa hela dan. Utan mascara.

7. Mitt eget kaffe. Starkt så att det kan skäras med kniv.

8. Jag ser och hör den gula postbilen och kan alltid hoppas på att det inte är räkningar som tar en sån evinnerlig tid att proppa ner i postlådan utan en vinst, typ senaste boken om hur man övervinner sitt begär på salta sillar eller ett erbjudande om att delta som försökskanin i ett projekt där man undersöker om norrlänningen skulle vara friskare och mer produktiv ifall denne erbjöds ett par veckors solsemester gratis vid varje årsskifte.

9. Jag har koll på grannarna. Vad gör dom egentligen under vardagarna, tex kvart i elva?

Njaa, det sista ser ut att vara en aning krystat, mest för att fylla ut listan. Jag måste säga att det enda som är bra med att vara hemma och vara sjuk är väl egentligen att jag ser till att stanna hemma och kurera mig och inte snora på mina kamrater. En del trevliga saker har också hänt som säkerligen bidrar till mitt snara tillfrisknande (förutom god väns eminenta förslag på stark dryck), nämligen maken som på lunch kom hem och meddelade att mina hojprylar kommit (orginal!) och därmed kan vi se fram emot ännu en hojsommar med eventuell destination Boden-Oslo. Dessutom ett gosigt sms från elever som ville att jag genast skulle bli frisk eftersom det kunde vara fara för klassens liv (?). Efter en del messande fram och tillbaka kom vi fram till att vi måste uthärda utan varandra till på måndag.

Håhåjaja, all vår längtan bliver svår...vare sig det är efter gullungar, semesterresor, ljuset eller att bli frisk. Och här sitter jag, framför datorn med illsvart kaffe, omgiven av näsdukar och svartvinbärstepåsar. Blänger genom västfönstret på gatan, där går grannen förbi med sin dogg (vad gör hon hemma den här tiden???) och vänder huvudet mot östfönstret och ser sju meter snö sakta gulgrönfärgas av eftermiddagssolen. Jag har det nog rätt bra ändå, tror jag.

Sade hon och vinkade farväl med snorfanan.

4 kommentarer:

Bloggullet sa...

Eftersom jag låg med migrän hela dagen i förrgår, så känner jag att det enda positiva med att vara sjuk är att bli frisk. När man är sjuk så känner man hur bra man egentligen har det när man är frisk, och uppskattar det mer.
Kramar

Evas blogg sa...

Så bra att du tar hand om dig och att maken bjuder dig på lunch! Nu måste du krya på dig till nästa lördag!! Kram!

Anonym sa...

Darling - sköt om dej - ligg och snora och hosta så länge du behöver. Men nästa lördag har vi b-fest - du vet! Jag har beställt mat och allt går framåt! Nu vinkar jag med min snorfana till dej, är inte sängliggande som du, men hostar och snorar och tycker LITE synd om mig själv...
Snart är det vår! Snorpuss
Maud

Anonym sa...

Andra strävar ju nästan för att få ligga och snora i soffan.
Mest kanske för att det är en bra och ärlig anledning att få stanna hemma (och för att jag är sjuk så fruktansvärt sällan annars).
Skolan är riktigt okul just nu.
Mitt imunförsvar kan liknas vid Kinesiska muren faktiskt.