lördag 27 mars 2010

Earth hour och Lysfest


Jordtimmen - har ni släckt?

Lustigt vilka flashbacks som kommer helt utan föraningar. Jag transporterades plötsligt 45 år bakåt i tiden (rätta mig den som vet mer!) och hamnade på en Lysfest i Björnänge. Festen hölls för att få ihop till väglyse på byvägen genom Björnänge och jag minns att jag hade en vit skjorta med manschettknappar gjorda av vita och röda pärlor.
- Vilka fina! sa en okänd nykompis och pillade lite avundsvärt på mina ärmslag.
- Jaa, minns jag att jag sa, och blev nyfiken på denna lilla fräkniga tjej som jag aldrig sett förr. Minns att jag tänkte att hon måste vara väldigt mycket äldre som vågade prata med mig. (Minns också att jag inte gillade mina manschettknappar).

Det var hon nu inte, visade sig sig senare. Men det är en annan historia. Dock minns jag att vi sprang, kan höra ljudet av springande barnskor, sorlet av vuxna som pratade, lukten av kaffe och cigarettrök. Det var ljust, en takkrona av ett gammalt hjul fyllt med lampor, det var serpentiner och det var påsar med en russinask, en tablettask och kanske ett äpple? Jag har ingen aning om vad som skedde, men underhållning var det. Och det jag särskilt minns, det var allt detta ljus!

Jag hade roligt! Och som vi jobbade för att få ljus! Och som vi kämpade senare för att få ljus på resten av vägen, hemma genom byn några kilometer längre bort. Revyerna avlöste varandra och väglyse blev det också. Men sen då?

Alla dessa roliga fester, förväntningar och ljuv eftersmak. Och sen när lyset väl var där... då slutade det.

Ikväll undrar jag - tänker alla på hur det var när vi jobbade för väglyset? Och hur bra vi har det? Och släcker ni så att vi bidrar till lite sparande av energi?
Bara undrar. //E.

1 kommentar:

Evas blogg sa...

Ja tänk vad minnen kan ploppa upp. Självklart släckte vi.