söndag 19 september 2010

Söndagens guldkorn är hallonen...

...jag hittade bakom friggisen. Tre stora, klarröda bär, kvarlämnade av trastarna som troligen partajat värre där bakom boden. Svartvinbärsbusken har jag nämligen skänkt till fåglarna då den inte har varit särskilt produktiv i år. Det beror väl på åldern. Den ser ut att ha hängt med sen huset byggdes på femtiotalet. Dessutom har jag källaren och frysen tämligen full av bär sedan år tillbaka.

Hallonen har snärjt sig in i svartvinbärstjorvet och sprängt fram med rekordfart: två tjocka spröt växer mot himlen och ser ut som om de ägde halva världen. I fjol hade jag nog tio hallon... Tror att de fick pryda en tårta på farfars födelsedag.

Dagens fynd, mina vackra, röda bär, fick ta plats i en glasflaska tillsammans med en näve svarta vinbär och det ett litet pytteäpple från vårt äppelträd. Vatten fylldes på och det hela fick pryda middagsbordet tillika släcka törsten. Det var gott, ska jag säga! Tänk vad tre hallon kan göra!

//E.

2 kommentarer:

Evas blogg sa...

Jag gillar dina guldkorn Eva! Sådana behövs. Allra helst nu när jag sitter och följer valvakan.

Eva sa...

Ja, visst är det en rätt kul idé!
Man kan behöva lite guldkorn - och som sagt allra helst i valvaketider som det ser ut.