tisdag 3 januari 2012

Minnesbilder från 2011

Jag brukar alltid skriva i min dagbok (jodå, jag har en sån och den är HEMLIG) några ord om att tiden och allt som händer bara svischar förbi utan att jag riktigt fattat vad som hänt. Så har det varit sedan 1968 då jag började skriva dagbok. Det finns alltid funderingar på hur sommarlovet bara tog slut just som det börjat och varför julen liksom skuttade förbi. Ännu mer spännande blir det då jag tittar igenom mitt ständigt växande bildarkiv. (Tack och lov för digitalisering och externa hårddiskar. Trots det växer också pappersarkivet - tack och lov för en generös make som ser till att det finns förutsättningar både när det gäller papper, färg och teknik!) I bildarkivet förundras jag över hur mycket som sker på ett helt år och vilka nya erfarenheter jag gjort, vad nytt jag har lärt mig och vad det kan betyda.

En kär vän sa en gång så klokt: "...och då undrar jag vad det är jag får nu" då vi pratades vid om livets olika skiftningar och perioder och hur tufft det kan vara ibland. Allt har en betydelse och allt har sin tid. Så är det, det tror i alla fall jag. Och hur det nu än är - det är ofattbart kul med bilder. Ett klipp ur tiden.




JANUARI 2011
Hundens sista dagar har guldkant.
Grabbarnas farmor har som alltid falukorv i kylen

FEBRUARI 2011
Vi flackar runt i snövärlden utan hund, reser i vinterlandskap och gräver oss fram.

FEBRUARI 2011
Det blir inte många turer till Hovde denna vinter. Vad gör vi egentligen?

MARS 2011
Äntligen kommer David hem efter ett halvårs luffande i Sydamerika.
Hemmet fylls av musik och glada kompisar.

MARS - APRIL 2011
Thomas flyttar ut ur huset och in i egen lya. Vi ägnar vårvintern åt att
snickra och möblera. Storebror hjälper till.

MAJ 2011
David är tillbaka i Norge och vi kör en soffa en helg.
Från våren på Slingervägen, över vintern i Härjedalen till
sommaren i Oslo.


MAJ - JUNI 2011
En sällsynt fjäril fladdrar förbi några dagar.
Vi får rå om en son som oftast befinner sig någon annanstans i världen.

JUNI 2011
Äntligen ska vi få åka på Lelles motorcykelträff i Visby.
Väl framme inser vi att vi har roligare utanför hojcirkusen
och drar på egna äventyr runt Gotland och Fårö.

JUNI 2011
Ett romantiskt bröllop i försommargrönskan.
Vi får umgås med släkt och vänner ett dygn.

JULI 2011
Vi blir inbjudna till ännu en släktträff, dock utan bröllop, och har en kanontrevlig
dag och kväll ihop med ett glatt gäng.

JULI 2011
En tur till London med Thomas och Therese.
Det blir en vecka sprängfylld av sightseeing, shopping och pubkäk.

JULI - AUGUSTI 2011
Vad vore en sommar utan minst två långturer på hoj?
Norge igen. Kystriksveien Steinkjer - Bodö.
Ordet upplevelse räcker inte ens till...

SEPTEMBER - OKTOBER 2011
En varm höst och många kortare motorcykelturer.
Storsjön med Oviksfjällen från Mårdsund i september, Körfältet med gröna kullar
i slutet av oktober, Storån på väg till Nulltjärn i september och en sen tur
till Föllinge med ÖMCK. På hemvägen stannar vi vid Långan.

OKTOBER 2011
Jag bor ett dygn med min vän mitt i Åre.
Vi ventilerar som alltid vad vi gjort under alla år,
vad vi gör nu och vad vi kommer att göra.
Långpromenaden runt byn tar ett par timmar minst.

NOVEMBER 2011
Therese fyller 20
Hur kunde det gå till? Hon är ju knappt tio..? Eller så...
Jag får den äran att bjuda på fonduemiddag och efter det förvandlas hon till en vampyr
och försvinner på festen som ordnats.

DECEMBER 2011
David kommer hem igen.
Jobbar man på Freia så ska det synas: två rediga bärkassar med choklad har han.
Vi lyckas med konststycket att äta oss less - tro't eller ej.

DECEMBER 2011
Ett gäng julfirare leker med min ipad.

DECEMBER 2011
Men HALLÅ!
Vem klämmer på paketen?
Där kom vi allt på dig!

DECEMBER 2011
Nyårsafton
Vi tar en kvällstur med bilen upp i backarna på Frösön.
Alla ungdomar firar nyår som ungdomar ska och vi halvgamlingar
slöar framför TVn och smsar nyårshälsningar medan vi gäspar!
Vad vi har det bra!



//E.

3 kommentarer:

Evas blogg sa...

Men åh vilka härliga bilder!!! Och vad har du för redigeringsprogram, jag gillar collagen.

Eva sa...

Det är bara photofiltre, det som jag använder på skolan i bildundervisningen. Vi tittade på mina bilder för att se lite tips på vad man kan roa sig med. Jag använder min blogg i mitt jobb, både svenska och bild.

Evas blogg sa...

Smart att använda bloggen som undervisning! Det gillar väl eleverna?