söndag 16 februari 2014

Den 16 februari 2014

Idag ska man ta vara på livet igen.

Var var vi, nu? Jo, det regnar, det är 0,7 grader på Slingervägen. Grannen promenerar raskt förbi med sina hundar och jag känner ett sting av saknad men behärskar mig och tänker att vi aldrig behöver fixa hundvakt. Det är ju nu vi ska vara rörliga och obundna, det har vi bestämt. Och jag är på väg. Hela tiden på väg. Så känns det i kroppen och själen, jag väntar på förändring och förnyelse. Vi är två om det. Men jag pratar för mig själv. Maken sköter det hela mer praktiskt, så att säga. Under tiden pågår livet:

Maken förgyller städningen en vanlig helgförmiddag
till min stora glädje.

Klockan är halvåtta och jag smyger ensam omkring som ett spöke och njuter av
morgonljuset. Konstigt att bokhyllan är överfull igen - vi rensade ju i fjol...
I korgstolen ligger MC-Nytt och påminner om att det snart är säsong. 

Dagen kommer och avslöjar regn och en påminnelse om att fönstren ska målas
i sommar. Det är mitt jobb att fixa alla fönster. Och där står det en hoj som ska säljas.

Makens humor: om man köper en modell av hustruns motorcykel så tappar hon inte
hoppet om att det blir asfalt snart. Sist jag fick en leksak i vuxen ålder var det en som
gav mig en liten plastkvadrat med flyttbara siffror i som skulle fösas i rätt följd
efter en del pillande. Jag blev överlycklig. Då också.

Som ungdomarna säger: Orka.
Dammtorkning på den gamla chiffonjén borde ske ögonaböj,
det är bara det att jag tänker kasta ut den för den är så trist och jag vill bara nytt.
Men glasfiguren jag fick av S när jag var femton och dökär,
glastrollet jag fick av mor när jag var tolv och gillade troll,
nipperasken jag fått av min farmor för tusen år sen, ett foto från mammans
70årspresent med oss alla barn och barnbarn samlade på långbryggan i Rättvik
och en ukulele...
Det är bra saker att ha. 

När det blir kväll går jag runt och tänder ljus överallt... 


Rosor köper jag till min man. Det bör man göra ibland.
Det rasar från taket, istapparna är borta. Dagen bjuder på dammsugning (utan hatt för nu är det min tur) och så måste jag väl ge mig på chiffonjén. Nån som vill köpa en chiffonjé? Och sen ska jag göra en flashig och lagom rolig bildpresentation om konsthistoria som roar fjortonåringar, och så ska jag ner i verkstan och träffa en kompis, stryka lite tvätt, sälja en bil....Tja, dagen går nog. Och det är livet som pågår, ingen mening att göra upp andra planer, som salig Lennon så riktigt sagt.

Puss på er.
/E

Inga kommentarer: