tisdag 17 juni 2014

Snart så börjar det.

Jag kan känna doften av ledighet nu.
Barnen, blåfrusna efter flaggpromenaden till kyrkan, har sjungit om blomstertiden som nu kommer och prästen har önskat att vi ska ta vara på livet där ute. Jag slapp gråta krokodiltårar på grund av saknad av nior eftersom jag varit mentor för sexor i år och får fortsätta med klassen. Jag brukar inte vara blödig eller snyftig, men examensdagar har tagit hårt på mig, vilket mest troligt beror på utmattning. Första gången jag började lipa blev jag mest förvånad över vad jag höll på med.

Det var min första grupp nior som skulle lämna bygget. Redan tidigt på morgonen fick jag ett litet silversmycke av en elev och eftersom hennes kompisar stod bredvid och snyftade började jag också gråta och det smittade några fler... Och då skärpte jag till mig och sa att jag måste gå och fixa till nyllet på toa. På vägen dit mötte jag rektorn som skrattade åt mig med orden "hahahaaa, har'u redan börjat..?" och då insåg jag att det skulle bli tufft. Efter det har jag haft några avslutningar. Lika lipiga.

Lipade gjorde jag nog inte när jag slutade nian själv. Jag minns inte så mycket av själva dagen i skolan, men vi var i aulan och rektorn pratade. Någon kör sjöng. Klassens tuffaste brud hade barnsliga skor med slejf och spännen och jag och min bästis satt och fnissade åt det hela tiden, småelaka som vi var. Det minns jag.
Sen var det avslutningsfest i danslokal och vi fikade te och mackor innan det blev dans till nåt band. Jag hade en sjuttiotalsblåsa i orange, lila och mörkrosa i psykedeliskt mönster, lika kort som dagens kortisar men avskuren under bysten i vid kjol och så lite urringad som möjligt. Så var det. Jag älskade den. Ännu mer älskade jag att det kom objudna gäster till dansen och det blev lite spänning på partyt.

Det var då det. Jag lipade inte för jag skulle gå kvar på gymnasiet med samma gamla kompisar och några nya och det skulle bli toppen, trodde jag. Det var det också tills jag ledsnade. Men det är en annan historia.

Nu väntar en ynka dag till, med städning av bildsal och en lista på varor som ska beställas. Sen så.

/E

Inga kommentarer: