lördag 8 november 2008

Fars dag!

Med anledning av kommande söndag befinner jag mig mitt i en gigantisk propagandakampanj. Det är fadern i huset som går runt med slogans, typ "Ge åt den som ger", eller "Fars Dag - viktigare än julafton!". När dottern fyllde sjutton häromdagen och fick en del tillskott i plånboken var det med förbehållet att hon inte skulle göra av med allt för "det är snart jul och det ska räcka till julklapppar åt mig". Pappan såg förmanande på sin nyblivna sjuttonåring som stannade upp i uppräkningen av antalet nya behåar och linnen hon skulle köpa.
"Jaha...", sa den ljuva varelsen och drog ner på inköpsdrömmarna. Jag fick gå emellan och förklara att det nog var ett skämt. Varpå fadern säkerligen kom på att Fars Dag är före jul, så då kanske det kunde finnas hopp om att det fanns kvar lite av behåpengarna till en gåva. Inte vet jag hur det gick till.

Saken är den att vi lade ner firandet av mors och fars dag för ett antal år sen. Firardagar påhittade av köpmännen bryr vi oss icke om i denna familj, bestämde vi och avlastade därmed en bunt dåliga barnsamveten. Antar jag. Samtidigt är vi bra på att hitta tillfällen till fest i den här familjen så budskapen går en aning stick i stäv. Däremot kan jag tänka mig att ha en fika, bara. Kanske en ros. Och eventuellt, men det är inget måste, ett litet paket bara för att. Och då är det inte innehållet utan tanken som räknas. Det går bra med en deodorant. Eller en slips. Men jösses, va trist. Slips och deodorant. Nä, om vi ändå ska göra ett (årligt) undantag och fira farsan så kan vi ju lika gärna köpa en skjorta till den där slipsen. Corneliani? Jaha, vi lägger på några hundralappar. Och vaddå fika? Då blir det ju mitt på dagen och vi som tänkt utnyttja dan till annat, varför inte middag? Ja, farfar ska ju också firas så då blir det stora familjemiddagen. Få se, vi blir alltså 10 pers... Då blir det ju som jag brukar göra, man vill lite extra när det är festmiddag och då måste jag få njuta av det och då blir det nog coque au vin. Typ.

"Hallå...kan vi åka och storhandla lite bara, vi ska inte fira fars dag och du kan ta ner plakaten nu för vi har ju bestämt att det blir bara en pytteliten grej och du vet ju att vi älskar dig ändå! Vaddå? Annandag Far? Nej, det finns inget sånt! Kom nu! Ta med pluskan, vi behöver fina råvaror!"

Festglad antifirare? Jag?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Far i huset fick sin present igår....han fick bjuda Mig och Äldste sonen på Pub-besök *S*

Eva sa...

Vilken tur han har som har er att bjuda på puben! Hälsa fadern.
Kramar i massor!

Anonym sa...

Du ä så himla rolig!
Annandag Far. Jamen varför inte! Då blir det alltså Afton Far - eller Farsafton, Fardagen och annandag Far. Morsafton, morsdagen och annandag mor. Tjo och tjim i dagarna tre. Kan man klä nåt - inte julgran förståss - men klä far gör man ju, förstår jag när du skriver om skjorta och slips. Varför inte fortsätta att klä lite mer kreativt då? T ex - lite glitter runt lilla maggen - en och annan kula i grenen ... och varför inte en stjärna på skulten ... som den stjärna han egentligen är...
KRAM från Måddan