söndag 16 november 2008

Jaha, så var det vinter då.

Maud sa "välkommen, vackra vinter!" och det ska jag göra till ett av mina favoritcitat. För jag som är antivinter så det skriker måste hitta ett motmedel för att överleva.

VAD är det då som gör vintern så förfärlig förutom att min motorcykel är översnöad, det är isigt när man ska ut och promenera och dygnet består mest av mörker? Jag har fått sätta mig ner och tänka. Att inte kunna ta hojen och dra iväg ensam eller i gott sällskap av likasinnade är ju en stor brist. Dock har jag ett par andra sätt att vila själen och det är med måleri och skrivande. Och det kan man ju faktiskt göra även på vintern. Ja, måla i elljus kan jag knappt men det blir ju trevliga överraskningar när man sen ser vad man gjort och det blev grönt i stället för blått...

Jag har bestämt mig för att ha kul resten av livet - alltså måste jag se vintern i vitögat eftersom vi bor här och troligen blir kvar - och då gäller det att ha kul nu också. Alltså ska jag varje morgon tänka "välkommen vackra vinter" och andas in kall snödoft på morgonpromenaden, lyssna på knarr under skorna och ta vara på vitheten som är så ren. Och sist men inte minst se till att ha roliga saker framför sig.

I går var jag på Palmcrantzskolan och suckade mig runt i bildsalarna, bland annat. Inspirationen flödade! Då slog det mig att man kan ju använda inspirationen till att organisera upp roligheterna så blir det kanske helt ok att det är vinter. Alltså, på lördag ska jag måla i Sunne, en dag att uttrycka livet. Tänk, vilket påhitt och tänk vilken tur att jag känner kreativa människor! Nästa lördag ska jag måla på Jamtli. Lördagsakademin, minsann, undrar vilka som kommer? Och då är det ju som bekant första advent också, vilket innebär att man kan släppa lös skaparlusten i hemmet. I år ska ALLT fram till advent! Utom möjligen granen. Efter det är det Thereses dansuppvisningshelg och sen är det lucia med urkul fest. Vad jag vet så är det jullov, sen. Vilket innebär två och en halv vecka utan måsten. Bara långa promenader i skogen eller på stan, plöjning av bokhögarna, tid att skriva och måla...

Va? Har inte jag roligt!? Helt fantastiskt. Min årstavla är snart klar (ett färginferno a la barnslig 70talsaffisch som ska ändra min tidsbild. Ja, jag återkommer till det där någon gång. Jag är inte fullt så knäpp som du tror) och nu ska jag ta med doggen på promenad i det vackra vita. Har jag tur har jag en dejt och får gå på bio på eftermiddan, också.
Snöboll på dej!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jamen visst - nu äru på rätt väg vettu! En god vän sa till mig - gällde i och för sig ett annat ämne - men ändå: Fake it till you make it.
Alltså tänkte jag: Låtsas att du gillar vintern, tills du faktiskt gör det.
(Ja, inte vet jag hur djupt din ursprungliga vinteravsky ligger... men i alla fall...)
Pusselipuss din vän Måddan