måndag 26 januari 2009

Virrpanna. Vem? Jag?

Skulle måla igår. Ja. Plockade bort från köksbordet, beredde plats för papper och penslar. Stod och funderade över papperet en stund, kom på att jag behövde maskeringsvätskan och den var ju där uppe. Lämnade köket och gick upp för trappan. Och - nu, mina vänner kommer en presentation av EVA I ETT NÖTSKAL - pass på, det är inte ofta jag blottar mina svagheter! Men okej, nu sker det!

Väl uppe inser jag att nya taklampan måste provas som maken så omtänksamt satt upp. Se där! Massor av ljus! Men vad ser jag? Har jag inte burit bort de prylar David lämnade hemma? Det måste jag ju. Ner i källaren alltså. Där sitter Stefan och Thomas, småpratar med dom en stund. Hör att tvättmaskinen centrifugerar så jag tar en sväng till tvättstugan. Bredvid tvättstugan finns en bokhylla med facklitteratur. Jippi, mina inspirationsböcker ska ju upp igen, till lilla rummet som jag ju håller på med. Sagt och gjort. Upp två trappor. Ser att bokhyllan behöver dammas rejält innan mina böcker ska in. Hämtar hink med vatten, på väg ut från toa ser jag att linneskåpet behöver dammas av ovanpå, dessutom står där en hel del böcker också som jag vill ha in till mitt. Sätter ifrån mig hinken på kistlocket och tycker själv att jag är knäpp som ställer en hink vatten på ett kupat underlag, men det ordnar sig nog, ska bara lyfta ner ett par böcker. Ja, sen är cirkusen igång.

Böckerna rasar, hinken välter, vatten i och på böcker, foton och vackra kort. Böcker rasar nerför trappan, jag snubblar in på toa, river ut handduk, samlar ihop, torkar, dammar, ställer upp saker, hittar gammalt urklippsalbum från Bildis, måste läsa om popkrisen 67 och Janne i Hounds, hittar en novell från 68, förebilden och inspirationskällan till ALLT mitt skrivande, måste läsa den sakta fast jag kan varje stavelse och replik utantill sen fyrtio år tillbaka, blir liggande kvar på sängen och funderar på hur jag ska pimpa rummets väggar, river fram mappen med bilder, går igenom ett gäng teckningar sen 77, letar ramar och skär mig på ett trasigt glas, måste hitta plåster och går in på Therese rum, oj, måste plocka undan lite kläder och bädda ihop hennes säng, slarvmaja där, vet hon inte att det är måndag i morgon och hon kan behöva favvojeansen? Planerar ett fostrande samtal medan jag går ned i tvättstugan och sätter på ny maskin, upp igen, ser min stora verktygsväska med målarsaker, bestämmer mig för att släpa upp den och plocka in saker i skrivbordet, på hyllorna och ta fram pennställ och målarlådor. Men, va nu då? Jag skulle ju ställa in böckerna i hyllan, dom bara ligger ju på sängen, in med böckerna, nedersta hyllan fylls och jag är så nära golvet att jag ser att det är bedrövligt fuskigt flyttstädat av sonen, dammsuger, skurar, sätter alla mina saker på plats, flyttar blomman från skrivbordet till fönsterbrädan och tittar ut. Oj, snö så långt ögat når, bäst att gå ut och skotta lite, kroppen ska ha sitt, doggen följer med så vi tar en promenad och när vi kommer in ser jag att klockan är fyra och på bordet ligger ett papper med en ofärdig bild, några penslar och en ask färg. Var kommer det ifrån? Bäst och röja undan för här ska lagas mat.

Jodå. Så blev det med min målardag.

Men, mina damer och herrar, min hantverkstad är i ordning igen, efter ett halvårs utlåning. Och nu kanske jag kan måla...

Eder virrpanna.

3 kommentarer:

Evas blogg sa...

Jisses sicken dag!!

Anonym sa...

Jag vill minnas att du hade liite tendenser redan i unga år eller....?

Anonym sa...

Du är helt otrolig!