söndag 16 augusti 2009

Ser fram emot...


Jag gillar att det regnar idag. Skrivandet och annat inomhuspyssel kommer på efterkälken och idag ska det tas itu med.

Vi hade faktiskt planerat en helgtur på hojen, den där sista, lite längre, som man brukar få lust med när man börjat nedräkningen på säsongen. Jag ringde kompis i Gävletrakten och sa att nu kommer vi. Nej, sa hon, det går inte. Som tur var, sa hon det. Två dagars normalt jobb har tagit ut sin rätt och jag skulle inte ha varit särskilt skärpt, det vill jag lova. Antagligen brist på sömn innan man är inne i vardagstrallen igen. Dessutom regnar det som sagt idag, det kan ju vara kul om det INTE regnar ifall man behöver köra fyrtio mil för att komma hem.

Så vi planerade om, bestämde oss för en bättre tur västerut i stället, nu när solen sken och det var lagom åkvärme. Men så satt vi där på altanen i Vår Vita Värld och funderade över kaffet... Häcken, målandet av vindskivor på Friggisen, laga källarfönster, grilla, köpa nya blommor. Jag måste säga att jag böjde mig för faktum. Vi bör göra detta NU, sen vet man aldrig och som det ser ut så är de närmsta helgerna ett bra tag framöver inbokade med festliga aktiviteter.

Så vi gjorde det där. Och det kändes bra att vara hemma och påta på gården. Halva häcken är visserligen kvar, man kan ju inte hinna allt. Och målarfärgen tog slut så Friggisen är fortfarande halvgjord. Men vi grillade en massa gott, jag har nya gröna växter i huset och ser fram emot hösten. Hörde ni det där sista?!

SER FRAM EMOT HÖSTEN

Det beror helt och hållet på att jag fortfarande är så imponerad över att min och vår sommar blev så perfekt i alla avseenden. Allt funkade! Allt blev gjort som vi tänkt! Varenda dag har bara varit super! För min del får det gärna bli höst nu. Tiden går så oerhört fort att vi behöver en brejk för att planera nästa sommars äventyr. Vi drömmer om att göra om resan men kanske ta ut svängen närmare kusterna och köra åt andra hållet? Jag kommer ihåg en motorcykeltur för tjugofem år sen, då var vi i Molde...

Nåja, september kan bjuda på en hel del och jag har gjort turer ända in i oktober förr. Och nu. En regnig dag erbjuder mig att återuppleva sommaren för där ligger ett nytt album, mer än 200 foton och minnen som ska arrangeras. Så jag kryper in i mitt lilla hobbyrum och drömmer mig tillbaka till hängmattan hos brorsan på Öland. Vilken lyx!

/Kramar er!

3 kommentarer:

Ingela sa...

Skrivandet ja... Det är faktiskt vad jag ägnat mig åt sedan klockan 11 idag. Nu tänker jag fortsätta ett par timmar till.

Eva sa...

Funkar skrivarhörnan?? Kramar dig, Ingela!

Ingela sa...

Det återstår att se, ska lägga golv där i helgen. Just nu försöker jag hitta ett lagom snyggt skrivbord på någon av Östersunds alla loppmarknader. Spännande platser det där...