tisdag 1 september 2009

Höst och damm och färg och ungar och...

Skolstart och träff med eleverna innebär att annan aktivitet stannar av.
Märker jag.
Ja, man äter och sover i vanlig ordning, men sen är det inte mycket mer. Hjärnan fylls av annat. För övrigt ställde jag i ordning bildsalen i kväll efter arbetsdagens slut. Jag har en idé om att släpa runt en bildvagn och dyka upp i klassrummen för att införliva bildarbetet än mer i allt annat vi jobbar med.
"Lycka till", har jag hört i olika tonlägen på min arbetsplats. Ett tonläge från lärarkollegerna, ett från städerskorna och ett från eleverna. Och så ett från chefen förstås. Den som lever får se. Bildsalen är numera i källaren. Styvmoderligt behandlat som ämnet är, än idag. Men bildvagnen och jag vi kommer att vara i solljuset VARJE dag. Vi ska pynta varenda dörr, varenda vägg och varenda korridor.

Om jag bara kunde trolla skulle jag vilja ha tillbaka en dag i bildsalen (teckningssalen) när jag gick i åttan. Jösses, där var man jämt! Håltimmar och sovmornar, lunchraster och lektioner. Vår bildlä..teckningslärare hette Nils och jag avgudade honom och gör så än idag. Jag minns i dimman av år som gått chockrosa papper, neongröna affischer, popkonst och skrapkartong. Suck! Säger jag bara. Det var guld. Har också bleka minnen av en porslinsmålningskurs i samma bildsal på kvällstid och fick en ny vän med för vi var kära i samma kille. Vi ringdes i timmar och mamma undrade. Jodå. Det är mycket som kan hända i en bildsal.

Jag berättade det där om porslinsmålningen och kärleken för några av mina elever. Dom stirrade förfärat på mig och sa att det mest naturliga hade varit om vi hade blivit dödsfiender och hade ritat fula krumelurer på varandras porslin. Ja, vi har väl lite olika krav och önskemål här i livet. Att dela sin kärlek med någon var ju toppen! OK, hon fick honom och DÅ var det annat ljud i skällan men det är ju en annan historia också.

Ja, så blev det kväller och jag puttar undan dammet med stortån, ser att det blir sol i morronkväll så man kan följa hojåkarna till Oviken på en stunds kravlöst snack över en kopp kaffe. Jag kommer att bryta upp först, älgnojig som jag är.

Håll ut - snart är det vår!
Eva.

1 kommentar:

Evas blogg sa...

Vi håller ut Eva, med en och annan skojig träff under höst och vinter!