lördag 7 november 2009

Postorderfirma startas om tjugo år.

En tjurig förkylning håller mig på mattan.
Nerbäddad i sängen har jag läst en bok som jag fick av Maud - Potensgivarna. Den handlar om ett par damer mellan 70 och 80 sisådär som startar en postorderfirma för att sälja potensmedel. Jag gillade boken. Inte för att den var särskilt bra skriven. Svensklärare som jag är blir jag lätt störd av vissa saker, men om man lämnar denna arbetsskada åt sidan, så tycker jag MYCKET om stämningen. Jag gillar att befinna mig på plats, och det gör man verkligen i denna lilla roman.

Jag såg helt plötsligt mig själv som äldre dam i gott sällskap med likasinnad som har idéer och framtidstro. Som har vett att njuta av det enkla, det naturen och livet ger, det vardagliga och slentrianmässiga och tillvaratagandet av det som man vill spara; allt från saker till traditioner. Boken är full av värme och humor och man förlåter snedstegen. Jag känner igen en hel del och undrar var jag själv kommer att hamna och hur det blir då. Innan man vet ordet av är man där.

Ja, oroa er inte, jag kommer troligen inte att starta tillverkning av potensmedel. Om tjugo år har säkert vetenskapen gjort behovet av ett sådant överflödigt. Men en titt i tidningen, precis som damerna i Potensgivarna gjorde, kan ju lätt ge en fingervisning om vilken typ av postorderfirma som torde vara gångbar. Just nu gäller det att spå sig eller att kapa av en bit av baken alternativt magen för att få en plattare dito. Kapningen sker med antingen piller, operationer eller mystiska remmar som vibrerar bort delar av kroppen.

Vad kan vara gångbart om tjugo år? Jag kan behöva tips från allmänheten så jag redan nu kan börja planera. Jag kommer säkert att bo kvar i vårt lilla hus och det finns också viss risk (eller hopp om?) att nyinflyttade grannar indirekt kan bidraga till mina idéer. Precis som i boken. Naturligtvis kommer min firma att finnas enbart på nätet. Absolut måste det vara ett piller av något slag, något jag kan koka ihop själv. Jag ska redan nu börja bunkra socker och glukos så jag kan ha detta till hands när behovet sätter in och jag behöver tjäna en hacka. Folk är tydligen beredda att betala vad som helst för att någon annan ska göra om deras liv.

Jaa, jag fick en massa idéer i alla fall där jag låg och snorade och läste. Inget ont som inte har något gott med sig, bröder och systrar....

/Eva

3 kommentarer:

solan sa...

Den boken har jag också läst...den manar till lite eftertanke skulle jag vilja påstå.....men kul var den helt klart :-)) jag kunde riktigt se tanterna "in action"....
Krya på dig!!

Min nya blogg sa...

Jag har också läst boken och precis som "solan" kände jag hur lätt det var att se tanterna in action.
Tyvärr har jag inga tips på vad som kan vara säljande om 20 år. Men vi kan väl fundera ihop?

rebeccalarsson sa...

Jag saknar dig!