lördag 30 januari 2010

Jag förundras och avundas de färgrika unga damerna som ibland visar upp de mest fantasifulla och kreativa ansiktsmålningar och kläder. De finns i plugget. Jag ser dem på nära håll! Mångfärgade lösögonfransar, svarta eyeliner som tagit nya svängar runt ögat som en annan inte kunnat drömt om, utstickande attribut på plaggen och flerfärgat hår. Ibland till och med lösöron...typ rådjur? Eller nåt. Det verkar för mig som om dessa varelser/vanliga tonårsbrudar har en fot i vardagen och den andra i en för mig okänd värld. Fantasy?

Eftersom jag är en nyfiken person (annars lär man sig inte mycket, som min kloke man säger) så frågar jag ju. Jo, får jag till svar, man har verkligen en fot i en annan värld. Och sen säger de inte mer, tackar blygt för mina uppskattande ord om att jag verkligen gillar färgrika personer. Färgrik i benämningen just mycket färger och gärna lite udda pynt. Det är nåt särskilt över det. Ett mod, nåt man står för och gillar.

En dag får jag en skriftlig förklaring som ger mig möjligheten att titta in i den andra världen. Det är en kort kommentar i en skrivbok om att det ska bli kul med lajv i helgen. Och sen får jag veta vad det går ut på. Lajv - det är högst allvarligt det. Ja, jag visste ju att rollspel fanns men inte så nära och så vardagligt. Dessa små individer är ju närapå sin roll även till vardags. Och det er mig en tanke:

Kanske man ska starta ett eget lajv. Det ska gå ut på att alla som är med är extremt vänliga mot alla omkring sig. Alla måste göra någon annan människa en tjänst. De flesta jag känner är ju så klart vänliga. Men det finns ju en och annan som behöver öva på att visa mer empati. Lajvet skulle gå ut på att värva såna som måste omformateras en aning så att de blir mer omtänksamma om sina medmänniskor. Den roll man har får man sen skriva kontrakt på att ha minst ett år. Klarar man det stiger man i graderna. Bra va? Attribut och kläder? Tja, varma färger. Allt från lindblomsgrönt till eldrött. En påse hemliga lappar där det står snälla saker som man delar ut i smyg, lägger i fickor och väskor. Det kan stå t ex "du är världens bästa!" eller "alla gillar dig". Får man en sån lapp vet man att det finns nån i närheten som tillhör lajvföreningen Din Vän.

Man kan ju gå vidare i detta. Handlar det bara om att få chansen att byta roll, så... Det är det nog många som behöver. Om inte annat den lille tolvåring som skrev i ett lajvforum att han "inte ville ha nåra vuxna med för han ville slåss på liv och död". Allt har sin baksida. Men som Irja säger: Gi int opp, int!

//Eva

Inga kommentarer: