torsdag 1 april 2010

Glad Påsk och lite till...



En gång för länge sen gick jag på stan en skärtorsdag, kanske för att köpa nåt till påskäggen. Då hörde jag glada barnröster och såg ett gäng påskhäxor och påskgubbar komma i en liten parad längs gågatan. Jag gick åt sidan och tittade. Kameran var med då som nu. Och plötsligt, mitt i det stojiga karnevalståget, såg jag en glad liten filur som stolt och målmedvetet marscherade framåt. Våra ögon möttes kort, sen låtsades han som om jag inte fanns och stampade taktfast vidare mot torget för någon sorts happening. Jag fångade ögonblicket och åkte sen hem. Troligen efter att ha gjort mina inköp av småprylar till fyra påskägg.

Sen firade vi påsk. Kanske åkte vi till mormor. Såg påskkarnevaler och åt godis och klädde ut oss. Sen for vi hem och plundrade påskträdet. Eller vad vi gjorde. Alla tillfällen till fest måste tillvaratas. Långt senare råkade jag ta ett liknande foto och kopplingen var glasklar: en glad kille i en samling lika glada kompisar och föräldrar. Då firade påskgubben att han slutat nian. Och vi åkte hem och plundrade inte påskträdet utan kylen på blodiga biffar, kanske.

Framtidstro. Lust att göra nåt kul. Det ser jag i alla fall i glada barn.

Jag saknar ofta att fokus ligger på allt som är gott, bra, rikt och alla möjligheter vi ändå har. Tänk på allt som är roligt i livet! Tänk va kul man kan ha, tänk va bra vi har det, vi som bor här! Visst, det finns massor att bekymra sig över, men ibland glömmer vi att se det festliga, se alla fina ungar och lyssna på dem. Tänk vilken kraft och vilken källa till nytänkande och till skapande av en positiv värld! Det gäller att hitta på och satsa på saker som kan ge livskraft och inte fastna i det grå.

För mig är det viktigt att duka bordet i gult, köpa tulpaner och gula ljus (fast vi åkte runt stan i en timme för det var slut överallt) och sen fundera på om det går att släpa fram grillen fast det kanske ösregnar i morgon också. Och köpa påskägg och fylla med nåt strunt. På gården står ett julgranslik, för tillfället pyntat med påskfjädrar och träägg. Ser helt sjukt ut, men vi skrattar varje gång någon saktar ner stegen utanför huset och tittar in på påskträdet. Fjädrarna har liksom vissnat på grund av ösregnet och den lutar redan eftersom det töar kraftigt. Grannen sliter sitt hår.

Men ändå. Vi har det bra, vi är lediga några dagar, två är hemma och ska mysa, en är på väg hem för att mysa och en på väg till Pajala för att jobba och förhoppningsvis mysa lite också.

Gladaste Påsken önskar jag er!

//E.

Inga kommentarer: