lördag 1 maj 2010

"The swishing sound..."

Och här siter jag mitt i natten och dokumenterar för min bildportfolio. Tar en paus för att skriva något för nöjes skull.

Det var en bra vecka, men piskan viner över huvudet. Hundra procent arbete och hundra procent studier går inte alltid ihop. Naturligtvis. Å andra sidan är detta självvalt och jag erkänner villigt att all fritid som vikts åt studier under året är helt ok. Jag klagar inte, det är kul. Men, som sagt, nu stjälpte lasset och jag har fått uppskov en vecka med det jag måste lämna in i portfolion. Jag citerar min lärare:
"...I love the swishing sound when the deadlines pass by..."
Hon refererade till vår ängslan över deadlines och tentor. Och hur vissa kunde se på saken. Jag håller nog inte med. Jag älskar inte det ljudet - det ger mig prestationsångest.

Nåja, det regnar, min man har försett mig (oss) med en ny bil och jag tog ledigt och åkte med på bilinköpsresan in i djupaste Härjedalsskogen och njöt av nya vyer som vanligt. Därav arbete i natten. I love it.

//E.

3 kommentarer:

Evas blogg sa...

Åh, har du bytt ut Volvon? Måste googla på vad portfolio är, ett nytt begrepp. Jag kan nog ana men vill veta exakt.

Eva sa...

Men oj, Volvon är borta sen ett år, där emellan har jag haft en Ford och nu är den skrotad.... Här går det undan.
Jo, portfolion är en arbetsform som jag främst jobbat med i de skrivkurser jag gått. Dvs, utkast, pågående arbete och färdiga produkter i en pärm. Det visar både process och resultat - det gillar jag. Vill ha det i alla ämnen på skolan också och kommer köra stenhårt med det i bilden till höst. Min portfolio innehåller de arbeten jag gjort med beskrivningar av min arbetsprocess. Det är det som ska examineras.

Evas blogg sa...

Aha, nu fick jag veta både det ena och det andra :) Och tänk att jag missat att Volvon var borta!! Vad har du nu för raceråk? Själv har jag fått en gammal Mazda.