torsdag 9 september 2010

OKEJ - LYSSNA NU, JAG HAR EN IDÉ!

Somliga dagar i livet suger så mycket energi ur ens livsådra att man inte kan mer än sitta helt stilla på en stol framåt kvällen och lyssna på huvudvärken som vältrar sig runt innanför skallbenet.

Det är inte ofta det händer, men idag är en sån dag.

Jag är, som alla vet, en rätt gladlynt och positiv person i grunden som har bestämt mig för att se möjligheter och glädje i tillvaron hellre än att raskt hitta baksidan på medaljerna. Livet är inte en dans på rosor, men jag upprepar, man kan välja hur sur man vill vara om man är frisk och har mat för dagen, och dessutom råkar bo på en fredlig plätt på jorden. Tro inte att jag är glad som en solstråle jämt. Ånej, det finns andra dagar. Även om jag väljer att tiga ihjäl dessa och vänta ut det onda.

Idag är en fruktansvärt surmulen dag. En skitdag. Ja, det är en vanlig mörkblå torsdag i almanackan och vädret är ju inte det sämsta men det har inte hjälpt. Min ilska och frustration över hur elaka människor kan vara med varandra och hur hänsynslöst och oempatiskt och trångsynt och inbilskt en del uppträder, det tänder min ilska mer än något i världen. Och att vara förbannad en HEL dag, det tär på krafterna. Dessutom, och det här är det värsta, det innebär att jag SLÖSAT en hel dag på ilska och det har jag sannerligen inte råd med. Så nu har jag använt en timme till att hitta något jag blivit riktigt glad över idag och det har varit tufft, ska jag säga. Till slut lyckades jag i alla fall vända tanken (och kommer att sova något så när hyfsat?) och känner mig lite bättre till mods.

Det positiva jag hittade i dagen var min dotters kommentar vid middagsbordet då maken berättade att jag var inbjuden till en finare fest och jag mumlade nåt om ny kjol.
- På Hobbyboden finns det såna där nätstrumpor och sköterskedräkt till, lite halvporrigt, men...

Jag skrattade så jag skrek när jag tänkte mig in i det sällskap jag kommer att vara i. Made my day, alltså. Välsignade ungar.

Ja, och vad är då min idé?
Jo, det skulle vara att varje dag lägga in ett blogginlägg där jag berättar något som varit bra, kul, glädjande, uppiggande eller mysigt med just den dagen. Ibland längre inlägg, ibland bara korta fraser för att säga vad som varit bra. Det skulle förhoppningsvis få fler att tänka efter och ta vara på det roliga i livet. Inklusive mig själv. Och hösten kanske blir gladare och ljusare och det behöver jag.

Jag utmanar mig själv på en månad från och med idag.
Hörs i morron då. // E.

2 kommentarer:

Ingela sa...

Det där är faktiskt jätteroligt. Jag gjorde ju något liknande som en julkalender på bloggen något år. Det hjälper faktiskt om man söker ljuspunkter i tillvaron. :)

Eva sa...

Ja, faktiskt, det minns jag nu när du säger det! Jo, det hjälper defenitivt om man vill hitta det som är bra. Det gäller bara att kommma ihåg det hela tiden...