onsdag 15 september 2010

Onsdagens guldkorn är biblioteket...

...som ska ha söndagsöppet efter nyår!


Jag blev verkligen lycklig ska jag säga er. Hur många söndagar har jag inte önskat att denna fantastiska guldgruva ska hålla öppet så man kan fylla sin tråkdag med inspiration och ett ökat flöde av välbefinnande i själen. Särskilt var det en period då kidsen var i busåldern och vi skulle ha behövt denna oas för att rulla oss i gratisäventyr för alla åldrar. Helst på söndagar, denna sega tid i veckan då världen liksom sov.

Dessutom tror jag att fler, som liksom jag, kan ha lite svårt för söndagar skulle hitta dit och kanske inse värdet av en stunds läsning i godan ro. Till och med finns möjligheten att lyssna på god musik under tiden, om man nu så önskar.

Ett tag försökte jag leka bibla själv hemmavid och åkte iväg med stora bagen. Sen gick jag omkring där bland hyllorna och fyllde en liten vagn med böcker slumpvis. Det var inte så noga vad det var, det fick bli en överraskning. Grejen var ju att detta var gratis och man kunde ju alltid rata allt och byta ut högen dagen efter. (Om denna nu inte var en söndag...)

Jag minns särskilt en gång, då jag i desperat galopp för att hinna innan biblioteket stängde, rev ner böcker i vagnen och kom hem med en bautabok om Galapagosöarna, en historiebok om finska vinterkriget och ett par böcker om konsten att duka ett bord. Där fanns också en bok som bland annat berättade hur man gör då man kysser någon och lite till, ett par böcker om foto, tror jag, och sen var det några romaner av författare jag aldrig hört talas om. Dessutom hade jag varvat barnhörnan så det fanns både Pettson och Mamma Mu och en seriebok med TinTin. Varför minns jag det? Jo, jag tog ett foto av bokhögen då den spreds ut på vardagsrumsbordet.

Det var på den tiden jag hade minst fyra unga boende hemma och jag vet att pussboken försvann in i något tonårsrum och att maken läste TinTin. Resten blev liggande framför soffan nån vecka och var det nån som tittade in måste man ha trott sig komma till en alldeles särdeles litterär familj.

Jaha? Och? Tja, jag läste Mamma Mu och Pettson femtio gånger och upptäckte något nytt varje gång i Sven Nordqvists fina bilder. Och så ritade jag en bild med inspiration från Galapagosboken.

Nu blir det inte ofta bokbord hemma men jag kan tänka mig att jag kurar i nån fåtölj på biblan åtskilliga aptråkiga söndagar i januari med ett minibokbord bredvid mig.

//E.

2 kommentarer:

Ingela sa...

Åh vad härligt! Ska lägga fram detta förslag för biblioteket här i Ö-vik. Hade varit fint fint söndagsnöje. :)

Evas blogg sa...

Och en fika med mig kanske?