lördag 9 oktober 2010

Lördag

Och nu är det slut på uppräknandet av guldkorn. En månad har gått och det var inte alls särskilt svårt att hitta guldkorn i vardagen. Det har till och med varit svårt att välja flera gånger.

Jag behöver elda mer under mitt skrivande. Det kommer alltid i kläm under de hektiska arbetsperioderna. Skrivarkollektivets idé finns i bakhuvudet hela tiden. Jag gillar den. Men jag gör en anteckning bara och sen tänker jag att "när jag får tiden ska jag skriva ner det här..." och jag vet bara inte när den tiden ska infinna sig. Just nu skriver jag på annat sätt: det handlar om bilder.

Jag samlar på bilder och kan sitta framför datorn i OÄNDLIGHET tills något tvingar mig att bryta, som toabesök, hunger eller helt enkelt arbetet. När jag kom hem från dagsturen till fjälls med klassen häromdan hade jag med mig 109 bilder. Hårddisken sa ifrån och jag fick för mig att jag måste börja sortera. Vilka ska ligga på en extern disk? Vilka kan jag lägga undan? Det kommer att ta mig ytterligare nån vecka att fundera ut. Heltid.

För övrigt är det inte bara mina egna bilder. Jag samlar även på andras. Några i rent undervisningssyfte och några av ren njutningslystnad.
"Men vad du plåtar!" sa min kollega när vi satt i solen på fjället och när vi satt i bussen med tjoande ungdomar och när vi stretade upp för backarna och när vi lagade mat på spritköken och när vi höll på att fastna i fjällbjörkarna.
"Bildfreak", svarade jag bara sammanbitet och plåtade henne med.
"Jag tar aldrig några bilder, inte ens på semestrarna", meddelade hon bra och jag tyckte plötsligt så fruktansvärt synd om henne och hennes ungar. Hur kan man då veta att man upplevt allt man upplevt? Fast det sa jag inte. Jag insåg att jag skulle fått förklara mig och det skulle kanske blivit svårt. Jag menar inte att man inte minns det man gjort, men jag vill liksom känna på stämningen genom att glo på en bild i evigheter och fundera på det som var omkring. Inte bara bildbilden.
Äsch. Jag hittar inte orden. Det är komplicerat, som det så modernt heter nu för tiden när det gäller förhållanden. Och nu gäller det mitt förhållande till bilder.

Det är dimma. Jag sticker ner till sjön med hund och kamera.
//E





  Exempel på viktiga bilder...fniss

2 kommentarer:

solan sa...

Den bilden är helt klart viktigt att spara.....;-)) .....sicken bra ide' jag fick nu....;-))
Tackar för den!

Eva sa...

Jaha, där ser man!
Någon blev inspirerad medan jag minns solen, värmen, växthuset, mina kurskamrater, akvarellerna, Ann, studieuppgiften och hemresan. Lööööööööv it.