torsdag 18 november 2010

Va? Är klockan november redan?

Oj.
Jag tittade ett par år bakåt i tiden och såg att i november 2008 skrev jag några rader om min årstidstavla. Den som fortfarande bara är en skiss. Eller nä, den är kanske mer en målad skiss. Men den är i varje fall långt ifrån färdig. Som vanligt kom så mycket annat emellan.

Ifall du undrar vad en årstidstavla är så kan jag tala om att det handlar om att förändra min egen årsbild. Min egen bild av tiden, på något sätt. Varför den ska förändras handlar bara om någon diffus idé att se om man kan måla sig till en annan uppfattning av något så abstrakt som till exempel en tidscykel. Det går ju egentligen inte att se. Lik förbenat har jag en tydlig bild i skallen. Har du? Eller förresten, du har kanske slutat läsa här. Tänker att "nu hittar hon på nåt märkvärdigt för att...."

Men nej, jag menar allvar. Jag har alltid sett året framför mig som en klocka. Klockan ett ligger januari. Då vet ni också att klockan sju ligger juli. Allt förpackat i praktiska tårtbitar, färdiga att serveras allt eftersom tidsmaskinen vrids medsols ett hack. Mars, klockan tre, varsågod, en tårtbit med ljusturkos snö och långa eftermiddagssolstrålar. Eller en bit oktober, choklad med brandgult och eldrött strössel? Jodå, lite krispig, kanske. December, garnerad med vispgrädde och hundratals små kulor i lika många färger.

Vem har satt dessa griller i mitt huvud? Inte jag. Det är Fröken.

Fröken i skolan. Hon hade en stor urtavla uppklistrad där året var indelat precis på detta sätt. Vi fick bidra till att garnera de olika tårtbitarna med bilder som vi ritade och klippte ut. Just nu minns jag bara skidåkaren i blå toppluva på bruna skidor i februari och tussilagon i april. Där fanns också en segelbåt, men det var inget jag tog till mig då segelbåtar inte existerade i min barndoms vattendrag. Det kändes som om det var Frökens. Hon kanske kände nån som hade en sån där båt.

Ja, så nu vet du. Och jag har funderat på det där. Ifall jag gör en egen med november klockan fyra, till exempel, hur blir det då? Om jag gör en stor och sätter upp på väggen så att jag måste se den varje dag, kommer jag då att tycka att det ska bli lite lättare att det blir vinter för nu går det ju äntligen nerför och sen får ju sommaren ligga på topp, liksom. Jag tänker i alla fall prova att förändra min världsbild, i varje fall då det gäller årstidsklockan jag ständigt har framför mig.

Nå. Det var också ett inlägg. Så du vet vad jag gör ifall jag inte kommer på jobbet som vanligt. Jag kanske tror att det är sommarlov....

//E.

3 kommentarer:

Cecilia N sa...

Klart årsskiftet ligger längst ner! Och så mars vid kl 9 ungefär.

Eva sa...

Ja, eller hur? jag visste att det var fler som har koll på tiden! Eller otiden...?

Anonym sa...

Jaa, jag skulle nog också känna så. Juli kl 12. Eller...? Fast nu börjar jag blanda ihop i elfte timmen och sånt där och tänker att då kanske nåt annat ska komma vid elva..? Vilken månad kan komma i elfte timmen? Och är elfte timmen före eller efter klockan elva?
Äsch! Love U! Måddan