tisdag 22 november 2011

Fuska inte!!!

För en vecka sen dök dom upp - ljusstakarna.
Fönster på fönster fylldes med adventsstakar och lampor, idag har en och annan stjärna dykt upp....

Jag säger som min vän Ingela d.ä.: Är det första advent? Nääää!

Jag håller fullkomligt med. Vad är vitsen med att pimpa hus och hem innan det är dags? Va? Kan man inte hålla sig i skinnet åtminstone tills adventshelgen gör sitt intåg? Aldrig har då modern i mitt liv burit fram några ljusstakar och adventskalendrar före Dagen D. Det vill säga första advent. Enligt min mening är det då det börjar. Inte en minut innan. Okej för att man bakar nån dag tidigare, men då får man ta mej sjutton göra det sent på kvällen (så ingen frestas smygfika) och sedan gömma allt i frys och källare tills det är dags med DET FÖRSTA BETTET i saffransbrödet.

Och inget är som FÖRSTA KLUNKEN julmust. Och nu citerar jag en annan vän, Ingela d.y. Detta får inte ske före julafton vill jag påpeka. Här i huset bevakar jag musten varje dag. På julafton ska korkarna smälla!
Håhåjaja, det är jobbigt att hålla ordning på folk. Men som ett gott föredöme hur man håller fast vid traditionerna så ska det väl ändå gå att se till att det går i arv till familjens yngre garde. Och det gör det nog också. Det märks när det närmar sig och oroliga röster undar om allt är som det ska vara. Jojo, säger jag bara, här är det ordning!
//E.

3 kommentarer:

Evas blogg sa...

Hehe. Jag har ätit både lussebulle och druckit must :) Vad r det för trevliga flaskor på bilden? Var köper man sådant?

Eva sa...

Fuskis!
Funderade länge på om jag skulle avslöja var jag köpt musten ifall du skulle gripas av lusten att tjyvsmaka även den före jul...men ok då. Systembolaget. Lagra, säger jag bara! Snart är det slut!
Kram

Evas blogg sa...

:) Tack för tipset!