onsdag 12 december 2012

Betyg, elever och kakor.

Kvällarna ser ljusa ut nu när betygen är satta. Eleverna slappnar av - jag slappnar av. Eller det vill säga, när man kommer hem. Det gäller förmodligen både mig och eleverna. Själv bakar jag gladeligen snygga kakor. Vad ungarna gör vet jag inte - kokar knäck? På skolan är det full fart inför lucia och avslutningar och myspysdagar. Mitt i allt detta blir man av och till ställd mot väggen av en hoppfull tonåring för att snabbt svara på vilket betyg man satt på densamme. Jesses, inte har jag 140 betyg i skallen....men efter lite letande i papperen kan man ge besked och så antingen lommar eller skuttar eleven iväg bortåt korridoren. Själv fortsätter man bekymmerslöst att städa färgskåpet.

Ja, det är som det är med betyg. Särskilt i de estetiska ämnena. Jag funderar alltid på huruvida man kan bedöma om ett konstverk är A eller B, men med tiden blir man luttrad och, seriöst, det finns ju betygskriterier att gå efter. Men ändå....

Samtal med bildelev 1 som andfått spränger sig in i bildsalen mellan pass ett och två:
- Tjahörrö, kan man få veta betyget?
- Ja om en kvart, jag har lite att fixa.
- Men hörrö, kan du inte bara lite snabbt säga, asså du behöver inte förklara, bara säga.
- OK, jag kollar...det är ett C.
- Ett C???!!! Fan jag trodde minst B, jag. Hörrö, jag är värd ett B, juuh...

Ryggsäcken åker av med en duns och jag slutar fixa. Inser att samtalet kommer att ta minst en kvart. Efter kvarten är eleven införstådd med systemet och sin insats och nöjd med sin individuella utvecklingsplan för att höja sitt bildbetyg. Själv får jag jobba som sjutton för att ställa i ordning planering som ska erbjuda och möjliggöra för alla individer att klättra mot högre betyg. Men det är ju mitt jobb, så...

Samtal med bildelev 2 som hänger över min axel för att se hur jag ritar en häst:
- Va hade du för betyg i bild när du gick i skolan? Bra va? Du ritar ju assnyggt.
- Tack, snällt sagt. Jo, det var bra betyg, faktiskt.
- Ja men hur blir man så där bra på att rita?
- Man ritar ofta och då menar jag ofta. Men man kan inte få betyg bara på att man ritar snyggt.
- Va kan man inte? Men alla dom som har bra betyg ritar ju skitfint.
- Jaha, det brukar liksom höra ihop. Ritar man fint övar man mycket och är jätteintresserad. Och är man jätteintresserad blir man oftast rätt bra på det man gör. Och blir man bra på det man gör vill man nog oftast bli bättre och så vidare och då kollar man i böcker och nätet efter inspiration och hittar annan konst och man vill veta hur andra gjort och varför och hur och vips så är man bäst på allt.
- Va? Är det så lätt?
- Jaa, visst det är superlätt. Det är som med matte. Eller geografi.
- Pluggämnen?
- Pluggämne.

Nöjd över att han satt bildämnet på pluggämneskartan packade jag ihop och åkte hem. Inga fler betygsdiskussioner idag. Jag skalade av mig lärarskalet och tog på mig bagarskalet. Jag gillar att baka också, inte bara rita. Skillnaden är att jag gillar snygga kakor i fina färgsättningar - inte näringsinnehåll och kvalitet....näpp. Kakor är inga pluggämnen.


Färgkaka?

//E.


Inga kommentarer: