söndag 13 januari 2019

Lite choklad, så...

God fortsättning på dig. Jag hoppas att du dricker mycket choklad. Glöm för all del inte den gamla hederliga vattenkakaon: en rågad matsked kakao, två rågade teskedar socker och sen minst tre rågade teskedar grädda om detta nu går att "råga", men ja, ni fattar... Rör ihop och fyll på med kokhett vatten. Ingen mjölk och sånt, utan just vatten. Eventuellt kan man ju dra till med ett lass vispgrädde ovanpå till storfesterna, men då är det inte samma sak längre.

I dagarna har vi haft julgransplundring. Det vill säga jag hastade ut med allt rött och plockade in allt blått. Vi gör så, byter liksom kollektion. Nu är det blått fram till våren. Då kommer pastellerna fram och sen blir det grönare ju längre in mot sommaren vi kommer. Lilla mamma har kvar sina julgrejer. Det är inte så lätt att byta om till vår hos henne om hon inte är på humör. Men julavslutning har vi haft och då hade vi rekorderligt bullfika och pratade faktiskt om kakao. 
- Minns du att du alltid väckte oss med en kopp kakao på säng varje morgon innan vi skulle till skolan när vi var små? sa jag och hoppades se en glimt av kom-ihåg.
- Var ni så bortskämda? sa mamman bara och sörplade kaffe. 
- Bortskämda? Nej, det kallas omsorg om sina barn på hög nivå. 
- Jaha. Ja, kanske jag minns det, då, medgav hon. Kakao? Kan det ha varit bra det?
- Japp, det tyckte i alla fall vi. Knäckemacka fick man också. 
Mamman konstaterade att vi har ju ändå "vårte som folk" så det var väl bra då.

Jag minns tydligt hur man liksom mer eller mindre sovande satte sig upp vid det där bruna fällbordet och drog in kakaolukten i näsan ordentligt. Sen var man på g. Antar jag. När vi någon gång drack choklad (nej, kakao, menar jag!) andra tider på dagen kunde man ta lite av den där kakaosmeten och bre på knäckemackan innan morsan kom med hetvattnet. Då hade man en mycket god macka och en mycket god kopp kakao. 

Någon gång har jag faktiskt gjort en kopp kakao i vuxen ålder. Men det är inte samma sak. Hittade ett recept på vansinnigt god drickchoklad med chili och ingefära och apelsin och grädde och mer choklad... Ja en riktig kärlekshandling att bjuda någon på. Prova det. Och så en sista varning: drick inte Oboy. Fast det kanske inte finns längre? Surrogat till en gammal hederlig kopp kakao. Urk.



/E.

Inga kommentarer: