söndag 26 april 2020

Tomatodlingen plus ett samtal med trädgårdsmästaren





Tomatfrön från växtbutiken. 40 kronor. Noggrant sådda och placerade på rätt ställe.

Salladsrest uppfiskad ur kompostpåsen, väl indränkt i olja, vinäger, chilipeppar och fårost. Slängd ovanpå jorden i en kruka som innehåller gammal jord med ett par fruktfrön i som aldrig velat gro.

Vad lärde jag mig?

1. Tomatfrön är överskattat köp
2. Marinerad kompostrest gror fortare än dyra tomatfrön
3. Hobbyodlare gör ständigt nya upptäckter.



Efter att ha sett på TV hur man kan odla diverse träd och buskar i kruka och övervintra dessa bestämde jag mig för att besöka något proffs och höra vad som funkar för detta ändamål i växtzon 7. (TV-odlare brukar ha en viss förkärlek till växtzon 1-5. Sen tar det liksom slut. Övriga växtzoner nämns inte eller liksom dribblas bort om nån reporter kommer ihåg att fråga.)  Jag såg i alla fall framför mig krukor med fina träd och buskar som skulle kunna pryda växthus och så småningom altan. Sagt och gjort. Mot växtbutiken. 

Trädgårdsmästaren stod i det stora tomma växthuset och friserade kunnigt ett litet träd i kruka. 
- Hej, sa jag, jag undrar om du kan ge lite tips. Jag såg ett program om odling av buskar och små träd i kruka som man sen kan övervintra... Kan du tipsa mig om bra växter?
- Ska du ha dom inomhus på vintern?
- Eh, näääe, dom ska alltså stå ut med vintern, visserligen med isolering typ nåt...
- Det går inte. Finns inte. 
- Men jag såg ju...
- Dom där TV-påhitten. Nädu. Det går inte. Kommer inte å funka. 
- Nähä. Ja, då får jag väl nöja mig med lavendelfältet jag planerar, sa jag. Dom verkar ha överlevt.
- Nä, det tror jag inte, dom är nog döa.
- VA? 
- Folk köper lavendel och planterar och tror det ska gå bra, är det här Frankrike, kanske? Va? Nähädu. Det går inte.
- Me..me..men...  
- Köp nån bärbuske och sätt i jorden och en lavendel i en kruka och sätt på bordet. Dom där TV-påhitten dom ger jag inget för. 

Trädgårdsmästaren återgick till sitt lilla träd ( i kruka, men det stod nog inne hela vintern, förstås) och knipsade lite här och där. Suck. Lavendelfältet blir inte av. Kan det vara så att jag borde ha insett det fast den där blomsterbruden på växtbutiken glatt sålde lavendel i fjol och uppmanade mig att plantera trädgården full? Jag vill minnas att jag i alla fall frågade något om växtzon men fick som vanligt ett svävande svar om att det nog ordnar sig. 

Jag har i alla fall fått besked. Klara besked. Inga krukor utomhus. Ingen lavendel.  Enebuske borde väl funka? Dvärgbjörk?Återkommer i ämnet när jag valt bärbuskar. Slipper i alla fall köpa isolerade krukor.
/E



Inga kommentarer: