onsdag 29 juni 2022

Midsommar igen

 Varje år jag går på min semester (semester heter det, inte sommarlov) tar det minst en vecka innan jag har bytt liv. Nu ska jag göra det där jag fantiserar om att göra under veckorna med tonåringar, prov och planeringar. Typ det gamla vanliga som jag alltid skrivit om. Skriva en bok, måla en tavla och sy en klänning. Ja, ja, det blir väl.

Vår midsommar blev så fin och så varm. Som många andra minns jag bara finväder på midsomrarna i min barndom. Men foton säger annat, särskilt när det kommer till våra egna ungars barndom. Det är både åska och drivis. Här hemma hade vi i år en enkel midsommarbuffé med ett par gästande unga män. Mycket trevligt. Vi käkade sill och grillat och jordgubbar. Solen sken ända in på natten och vi kände oss som kungar där vi satt på vår provisoriska lilla uteplats. Till midnatt. Bra där. Har man inte orkat så ofta på senaste.

Skolavslutningen blev en överraskning för våra elever då vi som vanligt planerade för festligheter i kyrkan med alla föräldrar, tal av rektor, sång och musik av elever och annat kul. ”…vi som vanligt” innebär i det här fallet vi lärare som varit med i evigheter och vet hur det ska vara. Det märkliga i det hela var att vi hade glömt att det varit en pandemi. Våra elever har ju inte varit på någon skolavslutning i någon annan lokal än sitt klassrum. Vi fick ta omtag och försöka få alla tonåringar som ville att allt ”skulle va som vanligt”, dvs en kort och futtig examensdag i klassrummet med fika, att vilja gå ända till kyrkan i procession. Nåja, alla fann sig till rätta alla fall och solen sken då också. Efter det gick luften ur oss lärare som vanligt. 

Ja, sen jobbade vi lite till och nu är vi igenom. 

Kvällen ikväll var en sån där minnesvärd. Altanen har tagit form, provisoriska gardiner uppe och en haltande trädgårdsmöbel så vi skulle ha någonstans att sitta på premiärmiddagen på det som snart är en färdig altan. Ljuvligt, för därtill kom den efterlängtade åskan med regn och svalka. Vi körde  ”en dansk” middag, nåt vi hittat på en gång i Danmark när vi kom sent till ett vandrarhem och skulle köpa middag som gick snabbt att laga. ”En dansk” består av grönsaker i flera färger och former, kallskuret, potatissallad, ost(ar) och ett gott vin.

Dessutom har vi bestämt lite om semesterresa i Sverige. Med husbilen. Jag längtar ut! Lycko oss som har möjlighet. Återkommer med mer äventyr! 


Fejkfärdigt








//E.

Inga kommentarer: