tisdag 11 juni 2024

Efter Bergen

 Den vidunderliga resan var just en vidunderlig resa. Det är det alltid när man åker ditåt. Trots det väldiga avståndet till en ständigt efterlängtad son är vi ändå glada att han bor just i Bergen. Vilka resor vi gjort när vi varit på besök! 

Våren har gått med två fina resor, en till Malmö och en till Bergen. Snart blir jag pensionär på heltid och ekonomin kommer att se helt annorlunda ut. Jag sa till maken att om vi inte kan resa kommer jag att få ”lappsjuka”. Ordet ”lappsjuka” räknas nu möjligen till de ord vi ska undvika eller helt enkelt avskaffa, det vet jag faktiskt inte i skrivande stund. Men ordet beskriver alltså, enligt min mor, att man tvingas stanna kvar på en ödslig (?) plats utan möjlighet att ta sig därifrån. Hon använde det rätt frekvent ett tag då vi diskuterade min trygga bullerbybarndom i Åredalen och hon fräste nåt om ”lappsjukan” tillbaka, för att tala om för mig att det minsann inte var nån drömtillvaro att ”bo i en grop” med knappt några grannar. Det där är en annan historia som jag kommer tillbaka till sen. Men det var så hon såg det hela ibland innan hon flyttade till staden. 

Men åter till mig - jag förklarade en gång för maken att jag skulle kvävas om jag inte hade möjlighet att resa. Han mumlade nåt tillbaka men jag vet att han är på. Jag har aldrig stött på motstånd då jag känt rastlösheten som brukar sluta i en resplan, stor eller liten. Snarare tvärtom, han brukar utvidga planen lite mer. Då blir det ännu bättre. Resa för mig är en sväng runt Storsjön en vacker sommarkväll. En tur till Malmö. En tripp till Åredalen för att andas barndomsluft eller en femhundramila motorcykelsemester genom Europa eller Skandinavien. Som sagt, resandet stillar en rastlöshet som jag nog är född med. Och så slipper jag ”lappsjuka”….

När vi kommer till Bergen får vi njuta av att bli kungligt ompysslade av sonen som lagar mat och förser oss med alla bekvämligheter som finns. Vi blir serverade frukost, som han annars inte käkar, med en massa gott, han lagar goda middagar och tar oss på sightseeing både till fots och per bil. Kanske har han tagit till sig det stående skämtet om pay-back-time som vi påmint om vid alla soffkörningar och räddningspådrag till tomma kylskåp lite här och var genom åren. Som vanligt kommer jag att leva en längre tid (typ flera veckor) på resan till Bergen. Bilder får berätta resten. Du som undrar över vägvalet så tog vi vägen över Trondheim och sedan Tindevegen över fjället. Wohooo. Njut du med. 

//E.



Första stoppet. Inte utan strul, men fin liten hytte utan något annat än det mest nödvändiga. Helt ok. Utsikten på kvällen var inte heller så dum….


Bilder från Tindevegen



Framme i Bergen

Bryggan






Promenad på Fjellveien

Lille Lungegårdsvann


Hemväg.



Inga kommentarer: