lördag 12 september 2009

Snart är det jul!

Märk väl att jag inte en enda gång hittills har klagat på hösten och mörkret. Det gjorde jag i fjol denna tid.
Det är inte så att jag ändrat mig - mina ögon behöver grönt, min själ ljuset och kroppen vad som helst över 10 grader. Nej, det är det att jag bestämt mig för att inte klaga. That´s it! Men jag håller envist kvar det somriga, det gör jag. När jag klev in i Ulrikas bil i går morse hälsade hon med: "Va! Inga kortbyxor idag!" Varpå jag bistert svarade att de nån gång måste tvättas. Jag vägde dock upp det hela med sommarsandaler på bar fot, vilket hon också uppmärksammade, som tur var. Det gäller att sprida sin filosofi.

Dessutom har jag redan planerat för julen. Det beror på att den nyligen blev rankad som familjeetta. Av den av mina söner som säger saker. Jag har så smått börjat föreslå lite olika alternativ till traditionellt firande; typ åka bort, fira på annan tid på dagen, bjuda in andra, äta annan mat (vietnamesisk wok?)...Allt detta för att våra unga snart gör andra saker, eventuellt inte ens finns hemma. Och tomten har vi ju avslöjat, så han (eller hon, eller det, i jämlikhetens tecken) kommer ju inte till oss mer, inte. Så det är heller inget skäl att bevara gamla traditioner.

Då ringde sonen och klagade över sin situation - omöjligt att få ledigt några extradagar kring jul. Omöjligt att ta sig hem till rimligt pris.
- Jag kommer att komma hem på julafton..., klagade han.
- Ja, det är väl trevligt, sa jag glatt.
Men se det var det inte. Man skulle tydligen vara hemma dagen innan. JULAFTON är ju helig! Då ÄR man hemma. Ja, så var det sagt. Och jag inser att inget går att ändra. Vill jag då ändra? Egentligen? Na, så länge vi har ungdomar som är på visit eller hemmaboende kommer det nog att vara samma gamla julgran, samma gamla smällkaramellpynt i dörrposten och samma gamla julpaket på morgonen! HURRA!!!! Just det!!! Jag har redan börjat handla julklappar! För det kom fram att det var viktigt när jag gjorde en mindre intervju med personer i min närhet.

Och sonen och flickvännen får ta sig till Trondheim kvällen innan jul. Vi åker så gärna dit och hämtar natten mot julafton. No problems. Det enda problem som kan uppstå är att dom kommer hem så sent att dom ser vem som lägger paket under granen. Och DET får ju INTE ske!

Nu ska jag baka pepparkakor!
//Eva

2 kommentarer:

Ingela....ja Pigan alltså sa...

Vilket datum var det vi skulle grilla ;)

Eva sa...

Den 5 december! Välkommen!!!