onsdag 16 december 2009

Det luktar gran!



Betygen är satta.
Jag kanske får tid att skriva i min blogg?

Släpade in granen ikväll. Ja, det är rekordtidigt. Men lugn - den är naken än.
Gran får ICKE klädas före natten den 23 december. Vi brukar hänga de sista glittret samtidigt som tomten kör första passet och slänger in "morgonpaketen". Det är dom som ska ligga och mogna under granen tills små barnafötter hörs tassa i ottan för att känna sig fram under kvistarna och lyckligt hala fram julens första paket. Vi insåg att den tiden har förändrats något i fjol, då ett par fyrtiofemmor klampade uppför trappan och gick in på toa FÖRST! Efter tre timmar uppenbarade sig ett par fyrtiotvåor och en orakad figur gäspade stort och ljudligt och undrade vad fan vi hade för oss på morgonen. Klockan var ju bara ett?

Ja, ja. Själv minns jag alldeles tydligt att jag låg i sängen och kved över en stukad fot. Foten fastnade i mattan och jag dök med huvudet före in i barret vid halvsextiden den julaftonsmorgonen. Varför? Jo, granen välte och glaskulor krossades, presenter med teknikprylar dränktes och knäcken och kådan blandades till en salig röra. Som skjuten ur en raket for jag ur sängen, maken efter. Vi dammsög barr ur bokhyllan fram till i somras.

Detta ska nu inte få upprepas i år. Granen är förankrad ordentligt. Den får provstå till den 22 december. Jo, visst, det är ju fuskigt att hänga kulorna så tidigt. Men vi är ju i Norge på bästa pynttid och inhämtar honom med fyrtiotvåorna. Han får skylla sig själv. Julgubben tänker inte visa sig i förtid. Själv ska jag shoppa billig kalkon igen och en norsk poslinsjulenisse som souvenir.

Pynta försiktigt!
/E.

2 kommentarer:

Evas blogg sa...

Oj, oj, oj. Trasiga kulor är inte kul ;) Ska ni åka ända till Oslo?

Eva sa...

Hej!
Nä, vi åker till Vaernes, sonen och hans flickvän flyger från Oslo.