söndag 31 oktober 2010

Om facebook och lite till...

Det här är en positiv blogg med fokus på det goda i livet.

Eftersom jag har bestämt mig att försöka se saker från den ljusa sidan så brukar jag också skriva om det. Men det finns dagar när jag önskar att jag hade makt att förändra andras inställning också. Dagar när jag,  precis som de unga jag jobbar med, vill sucka djupt och mycket ljudligt och himla med ögonen och säga MEEENÅÅÅÅÅÅHH.....samtidigt som jag vänder mig bort från inskränktheten.

Nu är ju jag en uppfostrad person (hoppas jag) eftersom min moder har visat sin kärlek genom att engagera sig i det, så jag gör inte såna saker synligt. Men gärna hemligt inom mig. Ibland till och med räcker jag fingret och tänker att "stick och brinn" eller nåt annat som genast ska eliminera inskränktheten. Såna tankar dyker upp i mitt huvud, till exempel då jag ser ondskefullt skitsnack på Facebook och i andra snackforum på nätet. Då tänker jag att hur dum får man va? OK, att man går omkring och förgiftar sin egen hjärna med fjuttiga tankar om ditt och datt, men låt bara inte trångsyntheten och dumheten välla ut genom kakhålet eller fingrarna, behåll skiten själv.

Trista uppfattningar, som tyvärr inte tyder på annat än brist på utbildning, fostran eller lust att lägga energi på att skaffa sig ett liv, kan man behålla för sig själv. Tyvärr avslöjar man sin egen lilla trånga värld då man skapar grupper som har kränkande innehåll, eller kommenterar på ett sätt som gör att man visar sitt stöd. Det är lika trist som det som hände på Frösön förra veckan då människor på flykt som söker skydd blir mottagna av ett gäng skränande fegskitar som visar prov från sin lilla fjuttvärld där man skakar av rädsla för att lära sig nåt.

Naturligtvis blir jag ledsen och till och med uppgiven ibland av allt sånt här som sker. Inte minst då det händer bland ungdomar som borde ha bättre koll på omvärlden. Men mest av allt blir jag så glödhett, rasande urförbannad att det kan hålla mig vaken på nätterna där jag tänker ut de mest fascinerande åtgärder mot dumheten.  Då är det mycket svårt att se nåt positivt, det ska ni bara veta.

//

4 kommentarer:

Anonym sa...

Suveränt Eva, vi spelar i samma lag.

Anonym sa...

Vet fasen inte hur jag ska få inlägget på plats så jag var tvungen att trycka anonym/ Brido

Eva sa...

Hej Brido!
Ja, vi spelar alltid i samma lag.
Känns skönt. Ännu skönare att vi faktiskt är rätt många....
Kramar!

Anonym sa...

HALLELUJA! HALLELUJA HALLELUJA! Jag bara utbrister än en gång HALLELUJA - och så vore jag tacksam om du av detta gjorde en insändare till tidningen. Jag är med och skriver under alla gånger!Måddan