torsdag 30 juni 2011

Fårö

Lördagen, för snart två veckor sen (VAR tar tiden vägen???) tillbringade vi på Fårö. Jag hade inga som helst förväntningar eller aningar eftersom jag ännu var i "var-är-jag?-fasen". Det vill säga den fas jag befinner mig i innan jag landar i ledigheten. Jag fattade ju knappt att vi var på Gotland. Och här skulle jag ju gärna infoga en smiley om jag använde chatspråk i bloggen.

Alltså. Fårö. Vad tänkte jag? Ja, Ingmar Bergman, tungsinnighet, mörka skyar, karga stränder, raukar och kanske ett och annat lamm. Med ett ryck på axlarna och förhoppning om ett bra lunchhak (i första hand!)åkte vi över med färja. Det var vi och fem till. Typ.

Vi tvärstannade genast på Ebbas lunchkrog för att stärka oss inför rundturen. Åt indiskt och välkryddat (inga gotlandsspecialiteter här inte!) och sen åkte vi på vinst och förlust. Vi tänkte runda ön. Solen gassade de minuter vi hoppade upp på hojarna och startade, så vi bara åkte dit solstrålarna pekade. Åtminstone så länge de fanns.

Hur var det? Ja, jag tror att bilderna får tala för sig själva.




Fårö fyr

En gotländsk gård, Fårö

I närheten av Langhammer

Helgumannens fiskeläge





Nantens stuga och kvarn


Vid fyren

Visst är det fantastiskt? Vi hade alla väder som fanns och som synes stannade vi gärna en längre stund allra längst upp på Fårös norra del. Väl värt ett besök till. En annan sommar...
//E.

3 kommentarer:

Evas blogg sa...

Fårö är fantastiskt. Om du fortsätter förbi fyren på första bilden kommer du till en alldeles sagolik sandstrand (fast ni kanske hittade den).

Ingemar Edfalk sa...

Den där med vägen, tvåa från slutet, var ju en riktig "Sven Nykvist" (eller vad det var han hette).

Cecilia N sa...

Åt andra hållet från fyren (lättast nådd via nån liten väg in ungefär mittemot en väderkvarn och genom några hagar) finns min favoritstrand.