måndag 19 september 2011

Jamen, edga då!!!

Vi har kul på jobbet ibland. Faktum skrattar vi så vi snyftande kryper ut på toan för att torka ögonen och rätta till mascaran inför nästa framträdande inför publiken (klassen). I alla fall gjorde vi det i fredags. Inte för att det var fredag, vilket i och för sig är en trevlig dag, utan för att någon gladlynt kollega tipsat om boken "Vardagsedge". Jag fick låna nämnda bok och hittade en del saker som föranledde gapskratten.

Det handlar om att göra vardagen lite mer spännande så att man inte går ner sig i tristessen. Jag, som i princip bara gör roliga saker, tyckte genast att det kunde vara kul med flera kryddor i vardagen. Det behöver ju inte vara roligt jämt - det kan ju vara spännande också. Så jag satte igång att sluka boken från pärm till pärm i jakten på idéer. Och si, snart hade jag en hel del egna och funderar nu på att skriva en uppföljare.

Att edga sin vardag det är att se till att sätta sprätt på vardagliga händelser. Jag gillar exempelvis det här:
Spela rysk tandkrämsroulette, blanda, blunda och borsta. Alltså, man har ett antal tandkrämstuber varav en är preparerad med wasabi. Kul!

Eller utse sig själv till kvarterspolis. Det vore nåt för både min man och mig. Fast vi skulle få varva veckorna, för att inte bli uttröttade för snabbt, för vi skulle ha fullt upp! Tänk bara alla bilar som står lite här och var i svängen, eller alla som slösar på lysen i samtliga rum varje kväll. Vore mysigt att få knacka på och påpeka att det slösas med energin. För att inte tala om hur och när folk hämtar posten. Morgonrockar som har sett sina bästa dagar, orakade herrar och damer med papiljotter och jag vet inte allt anskrämligt man får stå ut med. Sånt skulle man kunna räta upp. Ja, ja... kvarterspolis skulle kräva en del av en, det är då ett som är säkert.

 Ett annat mer suspekt tips är att sticka in tungan i undulatburen. Men vad vet man? En del gör ju allt för att få till lite mer action i vardagen. Det närmaste jag kan komma någon vardagsedge med fåglar är när jag ställer komposten på bron och tänker att jag bara ska tömma diskmaskinen, gå på toa och snöra på mig skorna innan jag tar den vidare till soptunnan. Det har hänt att jag hunnit före måsarna, så det så. Men det finns ju liksom andra gånger. Våra luttrade grannar vet att jag plockar potisskal och sopar kaffesump på bron av och till. Om inte annat vet dom det när dom hör och ser skränflocken störtdyka mot Slingervägen.

Ett annat hett tips i boken är att tejpa för tankmätaren. Då blir det garanterat spännande. Tänk att så lite kan göra så mycket! Jag provar gärna!

Något som redan praktiseras i vår familj är att dra upp rullgardinen innan man klätt på sig. Det är ju rätt tajt mellan husen. Jag är rätt så ruschig av mig på morgonen och alltid uppe först. Vilket också innebär att jag sliter glatt upp gardinerna i sovrummet innan maken hunnit klä sig och alltid höjer han handen till en trött hälsning till grannen och säger "hej, hej Greta" som vanligt. Ifall hon skulle råka titta in genom vårt fönster, menar han. Så har han i alla fall hälsat.

Ja, det är bara att börja fundera på hur man ska förgylla sin vardag, både hemma och på jobbet. Jag är övertygad om att det finns långt fler roligheter att komma på. Inte bara att koka ägg i mikron....

//E.
Tips och citat från "Vardagsedge" av Malin Stehn, Bengt-Erik Engholm och Lena Thoft Sjöström.

2 kommentarer:

Ingemar Edfalk sa...

Här är en kul: Ha en sömntablett liggande bredvid sängen. När du vaknar och känner dig utsövd och glad, ta sömntabletten. Då blir det en intressant dag...

Eva sa...

Annars hade jag tänkt att jag skulle kunna skriva lappar och lägga i alla manliga kollegers fack och fråga chans. Naturligtvis skulle de kunna maila mig sitt svar, senast fredag em, tack.