måndag 12 september 2011

Tänkte på alla böcker jag har på g...

Det är bra att läsa mycket. Man håller hjärnan igång och dessutom är det ett måste om man ska kunna klämma fram nåt skriftligt själv.

Jag har kommit på att det inte är så dumt att ha flera böcker på gång samtidigt. Varför inte - att ha många bollar i luften är ju så himla käckt och populärt. Gärna bland lärare....

Det fick mig att fundera över om man måste läsa ut en bok i taget, reflektera och njuta ett par dar innan nästa. Ni vet, när man ännu befinner sig i det där läsruset brukar det bara vara för mycket med en bok till innan den andra smälts in i hjärta och hjärna. Men det gäller nog bara samma genrer. Ifall man väljer olika typer så går det alldeles utmärkt att ha ett gäng böcker att välja mellan.

Just nu hoppar jag glatt mellan dokumentären om en kvinna som åkte fast för ett narkotikabrott i Thailand och en roman om en kvinna som flyr med sitt barn undan en ondskefull man. Den första boken handlar om huvudpersonens fängelsevistelse och är en skakande beskrivning av hur det faktiskt går till bakom murar och taggtråd. Den andra är en typisk roman i genren kvinna-blir-misshandlad-och-flyr-under-nytt-namn. Båda böckerna har jag fått med uppmaningen att de är läsvärda så varsågod och läs!

Nja, det är si och så med kvalitén. Men ok, lite spännande är det allt. Man vill ju veta om den flyende kvinnan kommer undan och om hennes vidrige typ till man åker fast forever, och man vill ju också veta hur man överlever en fängelsevistelse på "Bangkok Hilton" tillsammans med ett tusental andra kvinnor i minst sagt olika skick. Hur gick det sen, liksom?

Bortsett från dessa har jag en bra deckare på gång som åker fram då jag är i toppform i huvudet, vilket inte sker på vardagskvällar, direkt. Den är alldeles för krånglig med för många namn och platser att hålla reda på så det får bli typ lata lördagseftermiddagar, utsövd och snäll, utsträckt i soffan kanske med lite rött vin inom räckhåll. Det är ingen fara att jag har glömt bort vad som hände senast. Mördaren går ju lös så det är bara att logga på. Visst ja, den blodiga mössan, var det ja....

För att inte tala om fackböckerna. I målarrummet ligger "Teckna med högra hjärnhalvan" , en kurs för den som behöver få lite mer självförtroende när det gäller skapandet. Jag har läst den en gång förr och tänkte sätta fart på en del elever snart, behöver bara tänka ut hur övningarna ska läggas upp i mitt späckade bildschema. Men det kommer, det kommer.... Bredvid ligger en poesibok jag köpt utrangerad på biblan för 5 kronor. Jag läser i den också, en dikt för varje dag året runt. Helt underbar! Har jag inte inspiration får jag. Gamla poeter, de riktiga höjdarna Bellman, Fröding, Ekelund....

Splittrad? Nej, det blir jag inte. Har bara kommit på att man behöver en bok för varje tillfälle, sinnesstämning, lust och olust. Däremot har jag svårt att minnas allt jag läser. Jag kan höra kollegan säga att "den får man bara inte missa, det är en resa, ett mirakel, en upplevelse som inte går att beskriva..." och jag nästan dreglar vid tanken på att jag snart, mycket snart kommer att kräla över disken på biblan eller bokhandeln för att få BOKEN, bara för att sen känna igen den som ja, just ja, den läste jag ju ut förra månaden.

Jao, som Thomas säger, jag överdriver kanske lite. Lite längre tid kan gå. Men ändå. Det är ju lite förargligt, kanske. Fast jag kommer att fortsätta ha fler böcker på gång. Har jag väl börjat ett sånt liv kommer jag att fortsätta tills jag blandar ihop kokboken och thrillern. Det blir spännande, det. Vem vill komma på middag?

//E.

4 kommentarer:

Ingemar Edfalk sa...

Ändå värre ställt här. Jag kommer ofta på att jag redan läst den när jag har läst halva igen... Det är inte många som sätter så pass mycket spår så man minns vad de hette eller vem som skrev.

Eva sa...

Fast jag måste erkänna att Marie Hermanssons böcker sitter kvar. Kanske pratar vi samma språk eller så berättar hon bara saker som jag egentligen velat höra länge. Eller så..?

Ingemar Edfalk sa...

Jasså du... Ja jag tänkte precis läsa Musselstranden för tredje gången. Kan det vara något i släkten? Har du läst Juke Box av Åke Edwardsson? En annan som är tummad och trasig. Liksom Gunnar Björlings diktsamlingar.

Enhenna sa...

Hoppas att du läst "Mannen under trappan"..?