söndag 25 september 2011

Lördag i bilder


Klockan är åtta.
 Lördag morgon och sol i huset - vad kan man mer begära?


Jo, men titta, blå himmel! Hojen till kusin B?
Jodå, lagom med en tur i slutet av säsongen om det inte
 kommer regn. Fast det ser skumt ut västerut...

Men ingen lördag utan lördagsmorgon. Lata sig länge, latte och läsning.

Kollar in bautabjörken utanför sovrumsfönstret.
 Det är lugnt - än är den mest grön. Ingen höst alltså.

T kommer hem en sväng. Vi ska uppvakta farfar som fyller år.
Tårta och kaffe i picknickkorgen. Mot "hemmet".

Men först till Mormor.
Har man en deckare över måste hon matas med den.
 "Utan läsning blir jag tokig", säger hon.
Jag hittade en i brevlådan i onsdags.
Jag är tydligen med i en bokklubb igen...

Var kom detta gråväder ifrån?
På vägen till Mormor och sedan Farfar omvärderar vi hojturen.
 Det får bli i morgon, kanske.

Tårtkalas hos en 89-åring.

På några minuter hade tårtan förminskats till en pyttebit som
inte heller behövde ligga och skräpa. Den försvann nån gång
under diskningen. Undrar vem som tog rosen?

Dagen fjärde kaffekopp.
 Jag har hört att det är bra för ett långt och häslosamt liv med mycket kaffe.

På ett annat bord hade någon parkerat sina tillhörigheter.
Det är då inte Farfars...

"Skitigt!" konstaterade familjens prinsessa och rynkade på näsan åt "hemmets" skötsel av fiskboet.

Hemma i trädgården en sväng, mätt på tårta och kaffe
kunde jag bara konstatera att äpplena måste in i morgon.

Funderade också över motorcykelskelettet som väntar på renovering och försäljning.
Tur man har partytält. Man kanske ska passa på att ha ett gardenparty innan snön kommer.
Gör väl inget att det står lite oljiga pinaler där. Verkstadsparty?

Den här ska inte säljas. Det lysgröna medlemsmärket sitter kvar sen i juni på Gotlandsträffen.
Känns som det är hundra år sen. 

Vi får den äran att ta en tur till Lit med familjeprinsessan och hennes alla matkassar.
Tacomiddag står på hennes och pojkvännens meny och det går just nu inga bussar.
Men vi har ju inget annat för oss, så....
Det byggs hus i stan. Undrar vem som ska bo här?

"Den där kan du plåta, mamma".

Här nånstans slank hon in med sina kassar.
Sommar även hos de två turturduvorna.

Höstig Indalsälv. Lördagen är nu lördagseftermiddag.

Funderar på mina stenar.
Jag målar och lägger ut av och till. Ibland blir dom stulna.
Jag får väl bjuda på det....

Och ja just, ja...Vi borde nog göra nåt åt broräckena. Typ nästa år.

Ödsligt hus, inga unga hemma.
Ljustiden är här och man får duka i köket.

Fast min glada kusin berättade om kommande tjugo grader till nästa helg.
Det är bara att hoppas. Då slår vi rekord i utesittning, bästa sommarn någonsin.

Fast idag blir det inne. Sötpotatisgratäng. Avocadon glömde hon som for med tacomiddagen.
Vi offrar oss gärna och gör en avocadosallad. Jag ringer henne och
tipsar om vitlökssås i stället - det är godare, säger jag.

Medan maten står i ugnen sippar jag ett glas rött, fortsätter teckna på
familjeprinsessan och blir aldrig nöjd.

Byter till att gå igenom en låda gamla brev från medeltiden. Ja, från -74 då och framåt.
Spännande. Men tidskrävande. Det får vänta till nästa dag. Eller nästa gång.

Middag för två går fort. Nyss var det minst sex personer konstant till middag.
Då räckte inte sötpotatisgratång på tre potatisar och två laxfiléer långt...
Men det var roligare.

Medan laxarna steks tar jag en titt på altanen.
Blommorna vill inte göra höst...

Slingervägen börjar kvälla till sig.

Och laxarna är klara att ätas.

Vi tar vardagsrummet i besittning och jag ser att fönstret i min läshörna behöver en städning.
Ängeln fick jag en gång av en elev. Den har stått där i fyra år. 

Det ser inte bättre ut än att mörkret lägger sig som ett lock över stan....

Mina stenar från Åresjön och Ångermanälven och Öland och Vättern och Lysekil samsas
med snöbollslyktorna från Solbergstiden.
Porslinsrosen är en typisk Evagrej som jag hittade i en hemlig affär.

Tja, det  var det, det. Ny dag - nya möjligheter kommer.

/E.