tisdag 19 november 2013

Dagens ljus i mörkret kring lärarns arbetsbördor

Knack, knack, knack på dörren till bildsalen. Bildlärarn öppnar.
Utanför står två meter elev med en liten bit chokladtårta på en jättestor tallrik.
- Här! säger tvåmetarn med mörk tonårsgrabbstämma och räcker över till bildlärarn.
- Men TACK! suckar bildlärarn och tar andäktigt emot tårttallriken, klockanhalvtredarrigt.
- Ät upp så jag får disken, beordrar eleven, och ser uppfordrande ut.
- Tusen tack, men jag lovar att diska själv!
- Lovaru?
- Lovar. Svär.
Dörren smäller igen. Bildlärarn avslutar sin lektion med en gigantisk tårttallrik i ena handen. Bildeleverna tågar ut, mumlar kommentarer om snåla gänget i hemkunskapssalen som bara bjöd EN på tårta och det var LÄRARN.
- Jag måste diska själv, upplyser lärarn.
- Amendåså. Slänger blonda lockar över ryggen och går. Hejsvejs. Sitt här då i mörkret och ät din tårta.
- Mhm, kan du lita på. Because I'm worth it.

Man blir snäll av tårta bakad av elev. I morgon ska jag ta med chokladbollar till min bildklass. Det är dom värda.

/E

Inga kommentarer: